Ευρωβουλή : Δραστηριότητα/ Τετάρτη, 9 Μαρτίου 2011

Ασύμβατες με τους ευρωπαϊκούς στόχους οι κυβερνητικές δεσμεύσεις για μειώσεις των κοινωνικών-πολυτεκνικών επιδομάτων

Η δημογραφική γήρανση αποτελεί ένα από τα βασικότερα προβλήματα, που καλείται να αντιμετωπίσει η Ευρωπαϊκή Ένωση στο πλαίσιο της νέας Στρατηγικής για την ερχόμενη δεκαετία. Οι συνέπειές της στη διατηρησιμότητα των δημοσιονομικών μεγεθών και τη βιωσιμότητα των Ασφαλιστικών Ταμείων είναι ιδιαίτερα δυσμενείς και πολλαπλάσιες της οικονομικής ύφεσης.

Παράλληλα οι πολύτεκνες οικογένειες συμπεριλαμβάνονται στις κοινωνικές ομάδες υψηλού κινδύνου για να υποστούν φαινόμενα φτώχειας και κοινωνικού αποκλεισμού. Σε αυτήν την κατεύθυνση η στήριξη της πολύτεκνης οικογένειας και η ενίσχυση των κινήτρων για τις οικογένειες, που επιθυμούν να αποκτήσουν περισσότερα από δύο παιδιά αποκτούν καθοριστική και διττή σημασία ως κοινωνικοί αλλά και δημοσιονομικοί σταθεροποιητές.

Στην Ελλάδα, όμως, η κυβέρνηση εξαγγέλλει περικοπές σε κοινωνικά-πολυτεκνικά επιδόματα και υιοθετεί πολιτικές, που έρχονται σε ευθεία αντίθεση με τους διακηρυγμένους στόχους της Στρατηγικής ΕΕ 2020, με τη διαδικασία επίτευξής τους, καθώς και με το Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Κεκτημένο. Σε αυτό το πλαίσιο ερωτάται η Επιτροπή:

• Πώς αξιολογεί ενδεχόμενες μειώσεις σε κοινωνικά-πολυτεκνικά επιδόματα, όταν τέτοια μέτρα, δεδομένης και της οικονομικής συγκυρίας, αναμένεται να επιδράσουν ιδιαίτερα αρνητικά στο ρυθμό γεννήσεων στην Ελλάδα και να επιτείνουν το ζήτημα της δημογραφικής γήρανσης;

ΠΗΓΗ:
 
http://www.kpoupakis.gr/eyrwboylh-drasthriothta/asymbates-me-toys-eyrwpaikoys-stochoys-oi-kybernhtikes-desmeyseis-gia-meiwseis-twn-koinwnikwn-polyteknikwn-epidomatwn.html

                                                            

                                                               ΑΠΑΝΤΗΣΗ

                                                  Κοινοβουλευτικές ερωτήσεις
2 Μαΐου 2011E-002587/2011 
Απάντηση του κ. Andor εξ ονόματος της Επιτροπής

Η Επιτροπή υπογραμμίζει ότι η οικογενειακή πολιτική είναι πρωτίστως ευθύνη των κρατών μελών, και είναι δική τους αρμοδιότητα να αποφασίζουν που χρειάζεται να περικοπούν οι δαπάνες, ιδίως όταν η οικονομική τους κατάσταση σήμερα είναι σε κρίση εξαιτίας της ύφεσης και λαμβάνονται μέτρα για τη στήριξη της οικονομίας από τότε που άρχισε η ύφεση. Η ανάγκη για στήριξη των οικογενειών και των παιδιών πρέπει να σταθμίζεται με την απαίτηση να εξασφαλίζεται η βιωσιμότητα των δημόσιων οικονομικών και να μπορούν αυτά να σηκώσουν την προβλεπόμενη αύξηση των δαπανών ως αποτέλεσμα της δημογραφικής γήρανσης. Η ενθάρρυνση της δημογραφικής ανανέωσης είναι ένας από τους πέντε τομείς πολιτικής που εντοπίστηκαν το 2006 στην ανακοίνωση της Επιτροπής για το δημογραφικό μέλλον της Ευρώπης(1) ως ζωτικής σημασίας για τη βιωσιμότητα των δημογραφικών της Ευρωπαϊκής Ένωσης καθώς και για την αντιμετώπιση της γήρανσης μακροπρόθεσμα. Ο στόχος είναι να βοηθήσει τους ανθρώπους να αποκτούν τον αριθμό παιδιών που επιθυμούν και να εξασφαλίζουν ότι τα παιδιά αναπτύσσουν πλήρως τις δυνατότητές τους. Η ΕΕ βοηθά τις οικογένειες σήμερα με διάφορους τρόπους: εκδόθηκε πρόσφατα οδηγία για τη γονική άδεια , ύστερα από συμφωνία μεταξύ των κοινωνικών εταίρων και μια πρόταση για τη βελτίωση της οδηγίας για την άδεια μητρότητας ακολουθεί σήμερα τη συνήθη νομοθετική διαδικασία, τα διαρθρωτικά ταμεία, συμπεριλαμβανομένων του Ευρωπαϊκού Κοινωνικού Ταμείου και του Ευρωπαϊκού Ταμείου Περιφερειακής Ανάπτυξης, υποστηρίζουν την εφαρμογή πολιτικών φιλικών προς την οικογένεια, ο συνδυασμός της επαγγελματικής και οικογενειακής ζωής αποτελεί σημαντικό τομέα στο έργο της Ευρωπαϊκής Συμμαχίας για τις Οικογένειες, μιας πλατφόρμας αμοιβαίας μάθησης που συστάθηκε από την Επιτροπή το 2007, και μία από τις προτεραιότητες της στρατηγικής 2010-15 για την ισότητα μεταξύ γυναικών και ανδρών(2), σύμφωνα με τη στρατηγική αυτή, η Επιτροπή θα αξιολογήσει τα εναπομένοντα κενά σχετικά με τα δικαιώματα άδειας για οικογενειακούς λόγους. Στο πλαίσιο αυτής της αξιολόγησης, η Επιτροπή εκπονεί επί του παρόντος ξεχωριστές μελέτες σχετικά με την παροχή της άδειας πατρότητας, καθώς και σχετικά με το δυνητικό κόστος και τα οφέλη της άδειας για παροχή φροντίδας. Τα αποτελέσματα των μελετών αυτών θα τροφοδοτήσουν τις μελλοντικές αποφάσεις της Επιτροπής σχετικά με την πρόοδο των ενεργειών για συνδυασμό της επαγγελματικής και της οικογενειακής ζωής, η Επιτροπή δίνει ιδιαίτερη προσοχή στη διαθεσιμότητα οικονομικά προσιτών υγειονομικών υποδομών φροντίδας με υψηλή ποιότητα και θα υποβάλει έκθεση σχετικά με τις επιδόσεις των κρατών μελών όσον αφορά τις εγκαταστάσεις παιδικής φροντίδας.

 

 (1) «Το δημογραφικό μέλλον της Ευρώπης: μετατροπή μιας πρόκλησης σε ευκαιρία» (COM(2006)571 τελικό)
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:52006DC0571:EN:NO

T(2) «Στρατηγική για την ισότητα γυναικών και ανδρών 2010-2015» (COM(2010)491 τελικό)http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:52006DC0571:EN:NOT  

Πρόσφατα άρθρα