Τι αποφάσισε το Ευρωπ. Δικαστήριο για τις συντάξεις...

Από  εφημ "το Βήμα 27/3/09"

 

16 ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ - ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ

 

ΔΙΟΝ. ΣΤΑΜΠΟΓΛΗΣ

 

1 Τι αποφάσισε χθες το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο;

«Το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο αποφάσισε ότι αντιβαίνει στο Κοινοτικό Δίκαιο η διαφορετική μεταχείριση των φύλων ως προς την ηλικία συνταξιοδότησης και την ελάχιστη προαπαιτούμενη υπηρεσία, βάσει του ελληνικού συστήματος πολιτικών και στρατιωτικών συντάξεων».

2 Και τι σημαίνει αυτό;

«Οτι η κυβέρνηση πρέπει τώρα να εξισώσει τα όρια ηλικίας συνταξιοδότησης μεταξύ ανδρών και γυναικών στο Δημόσιο, συμπεριλαμβανομένων των Σωμάτων Ασφαλείας».

3 Τι εννοούμε «να εξισώσει τα όρια ηλικίας συνταξιοδότησης»;

«Εννοούμε ότι η κυβέρνηση πρέπει να αλλάξει τον Κώδικα Πολιτικών και Στρατιωτικών Συντάξεων, ο οποίος προβλέπει διαφορετικά όρια ηλικίας συνταξιοδότησης των ανδρών από εκείνα των γυναικών».

4 Και τι θα πρέπει να γίνει;

«Θα πρέπει η κυβέρνηση είτε να αυξήσει τα όρια ηλικίας συνταξιοδότησης των γυναικών στα όρια που ισχύουν για τους άνδρες είτε να μειώσει τα όρια ηλικίας συνταξιοδότησης των ανδρών στα προβλεπόμενα για τις γυναίκες όρια».

5 Αλλη λύση δεν υπάρχει;

 

«Νομικοί του υπουργείου Οικονομίας υποστηρίζουν ότι υπάρχει και μια τρίτη λύση. Να αυξήσει, κατ΄ ολίγον, η κυβέρνηση τα όρια ηλικίας συνταξιοδότησης των γυναικών και να μειώσει, κατ΄ ολίγον επίσης, των ανδρών ώστε να επέλθει η εξίσωση των ορίων ηλικίας συνταξιοδότησης».

6 Γιατί, με ποιο σκεπτικό εκδόθηκε αυτή η απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου;

«Διότι οι ρυθμίσεις του Κώδικα Πολιτικών και Στρατιωτικών Συντάξεων εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής του άρθρου 141 της Συνθήκης».

7 Τι αναφέρει το άρθρο αυτό;

 

«Αναφέρει ότι κάθε κράτος-μέλος της ΕΕ εξασφαλίζει την εφαρμογή της Αρχής της Ισότητας στην αμοιβή των ανδρών και των γυναικών για όμοια εργασία της αυτής αξίας. Επίσης, τα Θεσμικά Οργανα της ΕΕ θεωρούν τη σύνταξη ως συνέχεια της αμοιβής και ότι αυτή καθορίζεται βάσει αυτής της αμοιβής».

8 Ποιοι θίγονται από την απόφαση;

 

«Η αντίληψη που επικρατεί είναι ότι θίγονται κατ΄ αρχήν περίπου 140.000 γυναίκες που εργάζονται στο Δημόσιο συμπεριλαμβανομένων των Σωμάτων Ασφαλείας και οι οποίες δεν έχουν θεμελιώσει ακόμη συνταξιοδοτικό δικαίωμα. Θίγονται κατ΄ αρχήν όσες γυναίκες μπήκαν στο Δημόσιο από την 1η Ιανουαρίου 1983 έως τις 31 Δεκεμβρίου 1992 και δεν παίρνουν σύνταξη ως μητέρες ανηλίκων ή ως μητέρες με τρία παιδιά. Επίσης οι μητέρες ανηλίκων είτε ασφαλίστηκαν από το 1983 είτε μετά το 1993. Στην περίπτωση αυτή η αύξηση των ορίων ηλικίας συνταξιοδότησης μπορεί να φθάσει τα 5-15 έτη».

 

9 Με τις τρίτεκνες τι θα γίνει;

«Και η κατηγορία αυτή θίγεται εφόσον έχουν ασφαλισθεί από το 1983 έως και το 1992. Στην περίπτωση αυτή η αύξηση μπορεί να φθάσει ως και τα 15 χρόνια. Για όσες ασφαλίστηκαν μετά το 1993 η αύξηση των ορίων ηλικίας συνταξιοδότησης θα ανέλθει ως τα έξι έτη».

 

10 Αλλες γυναίκες θίγονται;

«Ναι. Θίγονται και αυτές που είναι ασφαλισμένες το διάστημα 1983-1992 αλλά δεν έχουν παιδιά. Η αύξηση των ορίων ηλικίας συνταξιοδότησης φθάνει τα πέντε χρόνια».

11 Αρα, μπορεί να έχουμε «κύμα συνταξιοδοτήσεων»;

 

«Πολύ πιθανόν. Ωστόσο, αν αυξηθούν τα όρια ηλικίας συνταξιοδότησης των γυναικών, όσες φύγουν γρηγορότερα θα πάρουν φυσικά χαμηλότερη σύνταξη, δηλαδή μη πλήρη σύνταξη».

12 Και τι θα κάνει τώρα η κυβέρνηση;

 

«Ασχετα με ό,τι λέγεται, δεν έχει αποφασίσει ακόμη. Χθες, ως αργά το βράδυ, γίνονταν διάφορες εισηγήσεις προς τις ηγεσίες των υπουργών Οικονομίας και Απασχόλησης. Αλλοι προτείνουν άμεση εφαρμογή της απόφασης, άλλοι να προχωρήσει η κυβέρνηση σε μείωση των ορίων ηλικίας συνταξιοδότησης των ανδρών για να κερδίσει τις εκλογές, κ.ο.κ.».

13 Πώς φθάσαμε εδώ; Ποιοι ευθύνονται;

 

«Τα στοιχεία μιλούν από μόνα τους. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή από τις 12 Νοεμβρίου 2004 με επιστολή της προς τα συναρμόδια υπουργεία Οικονομίας και Οικονομικών, Απασχόλησης και Εξωτερικών εξέφραζε την ανησυχία της γιατί επιτρεπόταν να συνταξιοδοτούνται σε διαφορετικές ηλικίες οι γυναίκες νωρίτερα από ό,τι οι άνδρες».

14 Και τι έγινε;

 

«Η τότε κυβέρνηση δεν πήρε στα σοβαρά το θέμα και οι απαντήσεις προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, στις 10.1.2005 και 1.3.2005, δεν έπεισαν κανέναν. Πάντως, το υπουργείο Εξωτερικών είχε από τότε επισημάνει στα άλλα υπουργεία ότι το θέμα είναι εξαιρετικής σπουδαιότητας, εθνικού ενδιαφέροντος και ότι πρέπει να προσαρμοσθούμε στο Κοινοτικό Δίκαιο».

15 Δεν έγινε όμως αυτό· έτσι δεν είναι;

«Οχι, και αντ΄ αυτού άλλοτε δεν απαντούσαμε επί των ενστάσεων, άλλοτε ακούστηκαν λεονταρισμοί και άλλοτε ζητούσαμε αναβολές. Ενας υπουργός μάλιστα στις 22 Αυγούστου 2006 είχε δηλώσει ότι για την κυβέρνηση δεν τίθεται θέμα εξίσωσης των ορίων ηλικίας συνταξιοδότησης μεταξύ ανδρών και γυναικών στο Δημόσιο, δήλωση που επανέλαβε στη συνέχεια και υφυπουργός».

16 Αν δεν αντιμετωπίσει η Ελλάδα το θέμα και συνεχιστεί το ισχύον καθεστώς, τι θα συμβεί;

 

«Αν δεν εφαρμόσουμε την απόφαση, θα πληρώνουμε ημερήσιο πρόστιμο ανερχόμενο σε μερικές χιλιάδες ευρώ».

 

=================================

 

 

 

Δήλωση της ευρωβουλευτού της ΝΔ, Μ.Παναγιωτοπούλου-Κασσιώτου.
 
 
Το Δικαστήριο των Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων (ΔΕΚ) εξέδωσε απόφαση εις βάρος της Ελλάδας για τη μη εφαρμογή της αρχής της ισότητας στις μεταβατικές διατάξεις του ρυθμιστικού ασφαλιστικού δικαίου (Κώδικας Πολιτικών και Στρατιωτικών Συντάξεων).
Σύμφωνα με το ΔΕΚ, η διαφορετική μεταχείριση των φύλων ως προς την ηλικία συνταξιοδότησης και την ελάχιστη προαπαιτούμενη υπηρεσία αντιβαίνει στο κοινοτικό δίκαιο.
Ωστόσο, δεν αναφέρεται ο μεταβατικός χαρακτήρας των εν λόγω διατάξεων και ότι η ελληνική νομοθεσία έχει κιόλας εξισώσει  τα συνταξιοδοτικά όρια και δεν γίνεται διαχωρισμός ανάμεσα σε άνδρες και γυναίκες, παρά μόνο για όσες, καλή τη πίστη, αναμένουν να απολαύσουν αποκτηθέντα ασφαλιστικά δικαιώματα.
 
"Οι μεταβατικές διατάξεις αντισταθμίζουν την  προσφορά των γυναικών υπαλλήλων του ελληνικού Δημοσίου στην οικογένεια και στην κοινωνία, όταν σε παλαιότερες περιόδους,  χωρίς επιδόματα και βοήθεια για τη φροντίδα ανήλικων και ηλικιωμένων, οι Ελληνίδες εργαζόμενες προσέφεραν πολλαπλές υπηρεσίες στην κοινωνική αλληλεγγύη και στη διατήρηση της πολυσυζητημένης σήμερα κοινωνικής συνοχής. Συνέβαλαν με την υπερεργασία τους στο δημόσιο προϋπολογισμό και τους δινόταν ως αντάλλαγμα η ελπίδα για ενωρίτερη ολιγόχρονη απαλλαγή από τα καθήκοντα της τυπικής εργασίας.
Είμαστε αναγκασμένοι, δυστυχώς, παραμονές ευρωεκλογών, να επισημάνουμε τα αποτελέσματα της στείρας γραφειοκρατίας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής που "καταδικάζει" χωρίς ευαισθησία κάθε λεπτομέρεια και μεταβατική διάταξη, κάθε θετική διάκριση και ευμενέστερη μεταχείριση, πιστεύοντας ότι εκτελεί το καθήκον της - την τήρηση, δηλαδή των Συνθηκών - χωρίς να λαμβάνει υπόψη της επιχειρήματα, όπως οικογενειακοί δεσμοί, δημογραφικές εξελίξεις, δημοσιονομικό πρόβλημα", ανέφερε η ευρωβουλευτής της ΝΔ, Μ.Παναγιωτοπούλου-Κασσιώτου, μέλος της Επιτροπής Δικαιωμάτων των Γυναικών και Ισότητας των Φύλων.
 
Η ελληνική κυβέρνηση, αντιδρώντας άμεσα στην απόφαση του ΔΕΚ, τόνισε την πρόθεσή της για συνεργασία τόσο σε εθνικό (με την ΑΔΕΔΥ) όσο και σε ευρωπαϊκό επίπεδο (με την Ευρ. Επιτροπή) ώστε να εξευρεθεί δίκαιη λύση για την κατοχύρωση των κεκτημένων δικαιωμάτων.
 

 =========================== 

30/3/2009 Ελ. Τύπος
 
Τι αλλάζει και πότε στις συντάξεις των γυναικών

Ριζικές ανατροπές στο συνταξιοδοτικό σύστημα των δημόσιων υπαλλήλων θα προκαλέσει η πρόσφατη, καταδικαστική για την Ελλάδα, απόφαση του Δικαστηρίου των Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων. Ο ΕΤ, με αφορμή τις απορίες που έχουν δημιουργηθεί στις 236.000 γυναίκες οι οποίες υπηρετούν στο δημόσιο τομέα και τις Ενοπλες Δυνάμεις, απαντά στα 10 από τα βασικότερα ερωτήματα σε σχέση με το «τι και πότε πρόκειται να αλλάξει».

1) Για ποιους λόγους καταδίκασε το Ευρωδικαστήριο την Ελλάδα;
Το Δικαστήριο των Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων θεώρησε ότι το συνταξιοδοτικό καθεστώς των δημόσιων υπαλλήλων δεν εμπίπτει στο πεδίο εφαρμογής του Συστήματος Κοινωνικής Ασφάλισης (σε αυτό το επίπεδο δεν έχει καμιά αρμοδιότητα, άλλωστε, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή). Το ΔΕΚ αποδέχθηκε τις αιτιάσεις της Κομισιόν και αποφάνθηκε ότι το σύστημα συνταξιοδότησης των εργαζόμενων στο στενό δημόσιο τομέα και τις Ενοπλες Δυνάμεις αποτελεί ένα είδος επαγγελματικής ασφάλισης.

2) Εχει κάποια επίπτωση το γεγονός ότι το ΔΕΚ χαρακτηρίζει «επαγγελματική» την ασφάλιση των δημόσιων υπαλλήλων;
Το γεγονός ότι το Ευρωδικαστήριο εντάσσει το συνταξιοδοτικό καθεστώς των υπηρετούντων στο Δημόσιο στην επαγγελματική ασφάλιση είναι για πολλούς νομικούς ένα ακόμη πιο σοβαρό θέμα απ’ ό,τι οι αυξήσεις στα όρια ηλικίας. Αυτό επειδή, μέχρι σήμερα, οι συντάξεις των δημόσιων υπαλλήλων τελούν υπό την εγγύηση του κράτους.

Από τη στιγμή, λοιπόν, κατά την οποία το ΔΕΚ θέτει εκτός κοινωνικής ασφάλισης το συνταξιοδοτικό καθεστώς των υπηρετούντων στο Δημόσιο, αυτόματα -σύμφωνα και με τον επιστημονικό συνεργάτη του Ινστιτούτου της ΓΣΕΕ, κ. Γ. Ρωμανιά- οι συντάξεις τους σταματούν να έχουν την εγγύηση του κράτους.

Θεωρητικά, αυτό σημαίνει ότι εάν δεν υπάρχουν τα απαιτούμενα κονδύλια, τότε η πολιτεία δεν μπορεί να διασφαλίσει στους πολιτικούς συνταξιούχους και τους απόστρατους ότι στο τέλος του μήνα θα λάβουν τη σύνταξή τους.

3) Υπάρχει, δηλαδή, περίπτωση κάποια στιγμή οι έχοντες αποχωρήσει από το δημόσιο τομέα να μην πληρωθούν τις συντάξεις τους;
Η περίπτωση αυτή υπάρχει μόνο στη σφαίρα της φαντασίας, ακόμη και μετά την απόφαση του ΔΕΚ. Ενα τέτοιο ενδεχόμενο μπορεί να παρουσιαστεί μόνο εάν το κράτος πτωχεύσει.

4) Εχει προταθεί κάποια λύση από την πλευρά της κυβέρνησης για το συγκεκριμένο θέμα;
Επίσημα όχι. Ομως, οι εκτιμήσεις νομικών και συνδικαλιστικών στελεχών συγκλίνουν στην άποψη ότι για να ξεπεραστεί το πρόβλημα σύντομα θα επανέλθει η πρόταση για τη δημιουργία ενός Ταμείου Ασφάλισης Δημόσιων Υπαλλήλων. Η υπαγωγή των υπηρετούντων στο Δημόσιο σε έναν ασφαλιστικό φορέα θα τους επαναφέρει στο πεδίο της κοινωνικής ασφάλισης.

Μέχρι σήμερα, οι υπηρετούντες στο στενό δημόσιο τομέα δεν υπάγονται σε κανένα Ταμείο. Τόσο ο μισθός όσο και η σύνταξή τους παρέχονται άμεσα από τον εργοδότη (το κράτος).

Αυτή είναι και μια από τις βασικές αιτίες για τις οποίες το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο καταδίκασε την Ελλάδα.

5) Ανεξάρτητα από το θέμα αυτό, τι θα γίνει με τα όρια ηλικίας συνταξιοδότησης των εργαζόμενων γυναικών στο Δημόσιο;
Τα όρια ηλικίας συνταξιοδότησης των γυναικών, είτε γίνει νέο Ταμείο για τους δημόσιους υπαλλήλους είτε όχι, μέσα στο επόμενο χρονικό διάστημα θα αλλάξουν, προς το δυσμενέστερο… Οι διατάξεις πρόωρης συνταξιοδότησης και οι ρυθμίσεις για τις μητέρες συγκεντρώνουν πολλές πιθανότητες να καταργηθούν. Σε μια τέτοια περίπτωση, τα όρια ηλικίας για τη λήψη σύνταξης θα αυξηθούν από 5 έως και 15 χρόνια. Ετσι, τα όρια συνταξιοδότησης των γυναικών θα «φλερτάρουν» με το 65ο ή -στην καλύτερη περίπτωση- με το 60ό έτος της ηλικίας.

6) Ποιες γυναίκες από αυτές οι οποίες υπηρετούν στο Δημόσιο κινδυνεύουν περισσότερο;
Από το σύνολο των περίπου 235.000 γυναικών στο δημόσιο τομέα, η μια στις δυο δεν έχει καμιά δυνατότητα αντίδρασης απέναντι στις επικείμενες αλλαγές.

Συγκεκριμένα, οι 129.000 εργαζόμενες οι οποίες είναι κάτω των 50 ετών θεωρείται δεδομένο ότι θα εξέλθουν στη σύνταξη με διαφορετικούς όρους σε σχέση με τους ισχύοντες μέχρι σήμερα.

7) Αυτό σημαίνει ότι οι άνω των 50 ετών γυναίκες υπάλληλοι βρίσκονται σε καλύτερη μοίρα;
Οι υπόλοιπες 106.000 γυναίκες οι οποίες υπηρετούν στο δημόσιο τομέα και έχουν ήδη υπερβεί το 50ό έτος της ηλικίας τους έχουν περισσότερες πιθανότητες να αποφύγουν αρκετές από τις δυσμενείς αλλαγές που θα προωθηθούν. Αυτό επειδή, στη μεγάλη πλειοψηφία τους, έχουν είτε κεκτημένα είτε ώριμα συνταξιοδοτικά δικαιώματα.

8) Αλήθεια, μέχρι πότε αναμένεται να γίνουν οι δυσμενείς αλλαγές για τις δημόσιες υπαλλήλους;
Καταρχήν, επειδή πολλές υπάλληλοι έχουν θορυβηθεί, διευκρινίζεται ότι μέσα στο επόμενο τρίμηνο καμιά απολύτως αλλαγή δεν πρόκειται να γίνει. Μέσα σε αυτό το χρονικό διάστημα, η ελληνική κυβέρνηση θα διαβουλευτεί με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για το πότε και ποιες θα πρέπει να είναι οι μεταβολές στο συνταξιοδοτικό σύστημα των υπηρετούντων στο Δημόσιο. Ετσι, στη χειρότερη -για τις ασφαλισμένες- περίπτωση, ένα νέο σαρωτικό νομοσχέδιο υπολογίζεται ότι θα φτάσει στη Βουλή μέχρι το τέλος του έτους.

9) Τι είναι τα θεμελιωμένα και τα ώριμα συνταξιοδοτικά δικαιώματα; Ποιες είναι οι διαφορές ανάμεσα σε αυτές τις έννοιες;
Αυτές οι δύο έννοιες έχουν ιδιαίτερη αξία για όλους τους ασφαλισμένους, γυναίκες και άνδρες. Να ξεκινήσουμε από την επεξήγηση των ώριμων συνταξιοδοτικών δικαιωμάτων.

«Ωριμο συνταξιοδοτικό δικαίωμα» αποκτά ένας ασφαλισμένος όταν έχει καλύψει τον ελάχιστο απαιτούμενο χρόνο ασφάλισης για την έξοδό του προς τη σύνταξη και -ταυτόχρονα- απέχει έως και 5 έτη το πολύ από τα γενικά όρια ηλικίας συνταξιοδότησης.

Για παράδειγμα, μια υπάλληλος η οποία έχει συμπληρώσει 25 έτη υπηρεσίας (ασφάλισης) και έχει συμπληρώσει το 57ο έτος της ηλικίας της, δηλαδή απέχει 4 έτη από το όριο του 60ού έτους για πλήρη σύνταξη, έχει ώριμα συνταξιοδοτικά δικαιώματα.

Οσες λοιπόν υπάλληλοι έχουν ώριμα συνταξιοδοτικά δικαιώματα προστατεύονται περισσότερο από τις νεότερές τους, αφού τα ανώτατα δικαστήρια της χώρας έχουν

============================== 

Σχόλιο Γ. Γραμματέα ΑΣΠΕ

 
Το σίγουρο είναι ότι:
 ΑΝΑΤΡΕΠΕΤΑΙ, ο ενδεχόμενος οικογενειακός προγραμματισμός για πολλές εργαζόμενες, οι οποίες θα υποχρεωθούν να εργαστούν, με την αύξηση των ορίων ηλικίας, από 5 έως 15 χρόνια ακόμη…  

Και  δοκιμAζεται η αξιοπιστIα της Πολιτείας, για τα μέτρα που έχει λάβει  κατά το παρελθόν, για τη λύση του δημογραφικού προβλήματος της χώρας μας. 

 

Λύση στο πρόβλημα αυτό υπάρχει, το θέμα είναι η Πολιτεία...  τι θέλει;

 

1.       Μπορεί  η Κυβέρνηση όχι μόνο να αυξήσει τα όρια ηλικίας συνταξιοδότησης των γυναικών στα όρια που ισχύουν για τους άνδρες αλλά και  να μειώσει τα όρια ηλικίας συνταξιοδότησης των ανδρών στα προβλεπόμενα για τις γυναίκες όρια.

 

2.       Μπορεί να προχωρήσει σε  αναγνώριση της Μητρότητας ως κοινωνικής θητείας, ανάλογη με τη στρατιωτική θητεία με   πλασματικά έτη συντάξιμης υπηρεσίας για  κάθε  τέκνο της.

 

3.       Επίσης,  τυχόν δημιουργία ξεχωριστού ταμείου ασφάλισης των δημοσίων υπαλλήλων, με τις σημερινές εισφορές για τους εργαζομένους, θα απάλλασσε την Ελλάδα από την υποχρέωση εξίσωσης των ορίων ανδρών και γυναικών.  Έτσι θα εξέλειπαν οι λόγοι για διακριτή αντιμετώπιση των εργαζομένων με το πρόσχημα των προνομίων ή της μονιμότητας.

==========================================

 

 

Πρόσφατα άρθρα