Συνάντηση Εκτελ. Επιτροπής ΑΣΠΕ με Υπουργό για τον καθορισμό ...  κριτηρίων επιλεξιμότητος δικαιούχων δωρεάν διανομής τροφίμων.

ΑΣΠΕ 

Αρ. πρωτ.167/21-2-2008

                                   Αθήνα, 10/06/2008

                                                                                         

                                                                                                Αξιότιμο

                                                                                                Κύριο Αλέξανδρο Κοντό

                                                                                                Υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης                                                       

                                                                                                & Τροφίμων

  

                Αξιότιμε Κύριε Υπουργέ,

 

               

                η Ανωτάτη Συνομοσπονδία Πολυτέκνων Ελλάδος (ΑΣΠΕ), είναι υποχρεωμένη να επανέλθει και να ζητήσει την παρέμβασή σας, με την ευαισθησία που σας διακρίνει απέναντι στην τάξη των Πολυτέκνων για τα ακόλουθα ζητήματα που αφορούν μέτρα για την καλύτερη λειτουργία των Πολυτεκνικών Συλλόγων:

 

 1.Καθορισμός κριτηρίων επιλεξιμότητος δικαιούχων δωρεάν διανομής τροφίμων 

                α) Στο άρθρο 1 της υπ’ αριθμ.40946/2005 αποφάσεως του προκατόχου σας  αναφέρεται ότι: «δικαιούχοι της δωρεάν διανομής τροφίμων από τα αποθέματα παρεμβάσεως ορίζονται, αποκλειστικά και μόνο άπορα άτομα της κοινότητας» και περαιτέρω πως ως άπορα άτομα θεωρούνται αυτά που: «έχουν οικογενειακό εισόδημα μέχρι 15.000,00 ευρώ  προσαυξανόμενο κατά 30% για τη σύζυγο και κατά 20% για κάθε ανήλικο ή προστατευόμενο παιδί κ.λ.π.».

                β) Επίσης στο άρθρο 2 της ίδιας Υπουργικής Αποφάσεως προβλέπεται πως οι φορείς (επί του προκειμένου οι Ενώσεις Πολυτέκνων) που θα αναλάβουν τη διανομή σε άπορα άτομα θα πρέπει να τηρούν στο αρχείο τους:

                                Ι)   Δήλωση του δικαιούχου για συμμετοχή στο πρόγραμμα

                                ΙΙ)  Φωτοτυπία ταυτότητας ή διαβατηρίου

                                ΙΙΙ) Πιστοποιητικό οικογενειακής καταστάσεως

                                ΙV)Θεωρημένο αντίγραφο εκκαθαριστικού σημειώματος φόρου εισοδήματος

       του προηγούμενου έτους…

V) Αντίγραφο του Ε9 εφ΄ όσον ζητηθεί

                γ) Από τα παραπάνω καθίστανται σαφές πως δεν είναι δυνατόν να υλοποιηθούν από όλες  Πολυτεκνικές Οργανώσεις τα προβλεπόμενα με την παραπάνω Υπουργική Απόφαση, δεδομένου ότι δεν διαθέτουν το απαιτούμενο υπαλληλικό προσωπικό.

 

2) Ο Κανονισμός 3149/92 της Ε.Ο.Κ. τον οποίο επικαλείται η παραπάνω απόφαση αναφέρει πως δικαιούχοι είναι άπορα άτομα της Κοινότητας.

Η παραπάνω όμως απαίτηση δεν μπορεί να ισχύει για τη χώρα μας αφού το άρθρο 15 του Ν.Δ. 51/1973 προβλέπει πως {…} οι υφιστάμενοι πίνακες απορίας απόλυσι την ισχύν των και τα καθ’ οιονδήποτε τρόπον ευρισκόμενα εις χείρας των ενδιαφερομένων πιστοποιητικά απορίας, ουδεμίαν ισχύν έχουν {…} και περαιτέρω ρητώς κατήργησε με το ίδιο άρθρο το από 11-5-1946 Β.Δ. «περί της εννοίας της απορίας και του τρόπου αποδείξεως αυτής».

 

3)            α) Στην υπ’ αριθμ. 143398/18-1-96 Εγκύκλιο του Υπουργείου Γεωργίας και

στην υπ’ αριθμ. 201281/5-10-00 απόφαση του ιδίου Υπουργείου αναφέρεται ότι αποσυρόμενα προϊόντα μπορούν να διατεθούν δωρεάν σε Πολυτέκνους, άπορες οικογένειες καθώς και σε άτομα τα οποία η Εθνική Νομοθεσία αναγνωρίζει σαν δικαιούμενα δημόσιας αρωγής ιδίως λόγω ανεπαρκείας των αναγκαίων πόρων για τη συντήρησή τους, εφ’ όσον αυτό βεβαιώνεται από τις αρμόδιες Νομαρχίες.

β) Με το παραπάνω πνεύμα οι Ενώσεις Πολυτέκνων είχαν ζητήσει από

τους Νομάρχες να θεωρηθούν οι Πολύτεκνες οικογένειες ότι χρήζουν αρωγής, σύμφωνα με την παρ.2 του άρθρου 21 του Συντάγματος, πράγμα το οποίο και έγινε.

 

4) Ο κανονισμός (ΕΟΚ) 3149/92 της Επιτροπής της 29/10/1992 αναφέρει στο άρθρο 1 ότι:

«1. Τά κράτη μέλη που επιθυμούν να εφαρμόζουν τα μέτρα που έχουν θεσπισθεί με τον κανονισμό (ΕΟΚ) αριθμ. 3730/87 υπέρ των απόρων της Κοινότητας.2. Τα ενδιαφερόμενα κράτη μέλη ανακοινώνουν στην Επιτροπή το αργότερο στις 31 Μαΐου:α…….. β……..

γ. τα κριτήρια επιλογής των δικαιούχων…»

 

Από τα παραπάνω προκύπτει ότι ο κανονισμός της Ε.Ε. δεν καθορίζει κριτήρια επιλογής, αλλά αυτά αφήνει να τα καθορίσει το κάθε κράτος-μέλος.

 

5) Ο καθορισμός ως απόρων με το εισόδημα, που αναφέρουν οι ανωτέρω αποφάσεις των προκατόχων σας Υπουργών Γεωργίας είναι εντελώς αυθαίρετες εν όψει των ακολούθων δεδομένων:

                α) Δεν υφίσταται διάταξη νόμου που να καθορίζει ποιος θεωρείται άπορος.

                β) Με το άρθρο 10 του Ν.3220/2004 για τη χορήγηση του στεγαστικού επιδόματος φοιτητών (1000 Ευρώ ετησίως) καθορίσθηκε ως προϋπόθεση το ετήσιο οικογενειακό εισόδημα του προηγουμένου έτους να μην υπερβαίνει τα 30.000 Ευρώ, προσαυξανόμενο κατά 3.000 Ευρώ για κάθε προστατευόμενο παιδί, πέραν του πρώτου, δηλ. για μια Πολύτεκνη οικογένεια με τέσσερα τέκνα το ποσόν να μην υπερβαίνει τα 39.000 Ευρώ. 

                γ) Η καταπολέμηση της φτώχειας και του κοινωνικού αποκλεισμού στις χώρες μέλη της Ε.Ε. υπήρξε το αντικείμενο της έκθεσης, που με ευθύνη της Ελληνίδας επιτρόπου Αννας Διαμαντοπούλου εκπόνησε και έδωσε στη δημοσιότητα από τις Βρυξέλλες η Ευρωπαϊκή Επιτροπή.

                Σε ό,τι αφορά την Ελλάδα, στο σχετικό εδάφιο επισημαίνεται, ότι το 22% του ελληνικού πληθυσμού ζει στα «όρια της φτώχειας», ο ορισμός της οποίας καθορίζεται από το ποσοστό του πληθυσμού που εμφανίζει  εισόδημα κάτω από το 60% του μέσου εθνικού εισοδήματος. Από μελέτη στο περιοδικό «Ενημέρωση» του Ινστιτούτου Εργασίας ΓΣΕΕ-ΑΔΕΔΥ προκύπτει ότι το επίσημο όριο της φτώχειας αντιστοιχεί στο 50% του κατά κεφαλή ΑΕΠ.

                Από τα επίσημα στοιχεία της Ε.Σ.Υ.Ε. προκύπτει ότι το κατά κεφαλή ΑΕΠ για το 2002 ήταν 12.888 δολάρια δηλ. 15.310 Ευρώ και συνεπώς όσοι έχουν εισόδημα ετήσιο (κατά κεφαλή) από 6.444 δολάρια (ή Ευρώ 7.655) ζουν κάτω από τα όρια της φτώχειας (με υπολογισμό 50%) ή 7.132 δολάρια (Ευρώ 8.186) (με υπολογισμό 60%).

                Επίσης έρευνα του Εθνικού Κέντρου Κοινωνικών Ερευνών που δόθηκε στην δημοσιότητα δείχνει ότι το 36,6% των οικογενειών με τέσσερα (4) παιδιά και το 55,2% με πέντε (5) ή περισσότερα παιδιά ζουν κάτω από το όριο της φτώχειας.

Δηλ. μία στις πέντε οικογένειες με πέντε (5) παιδιά και πάνω είναι φτωχή……………………

 

                Συνεπώς η θέση της ΑΣΠΕ εξακολουθεί να παραμένει η ίδια δηλ. οι αποφάσεις  σας δεν μπορούν να εφαρμοσθούν από τους πολυτεκνικούς Συλλόγους.

                                                                                         Π Ρ Ο Τ Α Σ Η   ΜΑΣ

      Βάσει των όσων επαγγέλλεται η Κυβέρνηση και των μέτρων, που λαμβάνει υπέρ των πολυτέκνων, το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης έχει χρέος να αναπροσαρμόσει την πολιτική του και να καθιερώσει, για τη δωρεά διανομή τροφίμων στους Πολυτέκνους, ως προϋπόθεση το ίδιο ετήσιο οικογενειακό εισόδημα, με την προσαύξηση για το κάθε παιδί πέραν του 2ου, που προβλέπει και το άρθρο 10 του Ν. 3220/2004 για τη χορήγηση του στεγαστικού επιδόματος δηλαδή ετήσιο οικογενειακό εισόδημα 30.000 ευρώ, προσαυξανόμενο κατά 3.000 ευρώ για κάθε προστατευόμενο τέκνο από το 2ο και άνω και με δικαιολογητικό μόνο το εκκαθαριστικό σημείωμα της ΔΟΥ και το πιστοποιητικό πολυτεκνικής ιδιότητας. 

 

2.Συσκευασία προϊόντων παρέμβασης προς διανομή 

Ως γνωστόν, κατά καιρούς διατίθενται στους απόρους που εμπίπτουν στις διατάξεις της παραπάνω σχετικής Υ.Α. διάφορα προϊόντα παρεμβάσεως της Ε.Ε.

Και ενώ στις σχετικές Υπουργ.Αποφάσεις καθορίζεται η ποσότητα σε κιλά που πρέπει να λάβει κάθε δικαιούχος, η συσκευασία του προϊόντος είναι τελείως διαφορετικού βάρους. Επί παραδείγματι ενώ κάθε δικαιούχος έπρεπε να πάρει 6 κιλά ρύζι με βάση τη σχετική Υ.Α., η συσκευασία του ρυζιού ήταν σε σακιά των 15 κιλών, ή ενώ η αναλογούσα ποσότητα σε μακαρόνια ήταν 5 κιλά, η συσκευασία των μακαρονιών ήταν σε κιβώτια των 12 κιλών.

Το φαινόμενο αυτό στην πράξη δημιουργεί ανυπέρβλητα πρακτικά προβλήματα στα οποία οι Ενώσεις Πολυτέκνων δεν μπορούν ν’ ανταπεξέλθουν. Για τη διανομή του ρυζιού επί παραδείγματι, θα πρέπει να γίνεται άδειασμά του σε κάποια συσκευή, να τοποθετείται σε σακούλες, να ζυγίζεται, να επαναζυγίζεται σε πολλές περιπτώσεις από τους δικαιούχους και να δημιουργείται έτσι φαύλος κύκλος.

Πέραν τούτου η παραπάνω διαδικασία απαιτεί απασχόληση έκτακτου προσωπικού, τις δαπάνες του οποίου οι Ενώσεις πολυτέκνων αδυνατούν να καλύψουν (αμοιβή, ασφάλιση κ.α.). 

Ύστερα από τα παραπάνω το όλο θέμα επιβάλλεται να ρυθμιστεί στη βάση του. Θα πρέπει ο φορέας στον οποίο ανατίθεται η προμήθεια του κάθε προϊόντος να προβαίνει σε συσκευασία, το βάρος της οποίας να είναι ανάλογο με την ποσότητα που πρέπει να λάβει ο δικαιούχος.

Η παραπάνω πρακτική εφαρμόστηκε κατά την τελευταία διανομή της φέτας, που ήταν συσκευασμένη σε δοχεία των τεσσάρων κιλών, ανάλογη δηλαδή σε βάρος με την ποσότητα που έλαβαν οι δικαιούχοι. 

Διατελούμε με εκτίμηση

Για την ΑΣΠΕ

 

       Ο Πρόεδρος   

Βασίλειος Θεοτοκάτος

                   Ο Γεν. Γραμματέας                           

                 Εμμανουήλ Χρυσόγελος

Πρόσφατα άρθρα