Αρ. Πρωτ. 833Αθήνα, 20/1/2009

Αξιότιμο

Κύριο Γιάννη Παπαθανασίου

Υπουργό Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών

                                                                       
            Αξιότιμε Κύριε Υπουργέ,
 
η Α.Σ.Π.Ε. θεωρεί ότι η ανάληψη του  Υπουργείου Οικονομίας και    Οικονομικών εκ μέρους σας θα ανοίξει νέους δρόμους για τους πολυτέκνους και θα σημάνει αλλαγή τακτικής απέναντι σε μια τάξη πού αντιστέκεται στον κατήφορο της υπογεννητικότητας, πού μαστίζει τη χώρα μας. Ευχόμεθα επιτυχία στο έργο σας και γνωρίζοντας την ευαισθησία σας για το δημογραφικό πρόβλημα θέτομε υπ΄ όψει σας τα ακόλουθα:
 

Ι

 

ΦΟΡΟΛΟΓΙΑ ΕΙΣΟΔΗΜΑΤΟΣ ΠΟΛΥΤΕΚΝΩΝ

 
          Η Κυβέρνηση έχει καθιερώσει φορολογική απαλλαγή για όσους έχουν τρία        προστατευόμενα τέκνα 22.000 ευρώ, ενώ για τους πολυτέκνους, που έχουν τέσσερα και πλέον προστατευόμενα τέκνα, χορηγεί μόνο 1.000 ευρώ (!!!) επί πλέον για κάθε ένα από το 3ο και άνω τέκνο, διατηρώντας στο ακέραιο το απαράδεκτο φορολογικό καθεστώς των προηγουμένων Κυβερνήσεων, θεωρώντας προφανώς ως τεκμήριο πλουτισμού το 4ο και πλέον τέκνο!! Ως εάν η χώρα να μην έχει ανάγκη πολυτέκνων οικογενειών…
 
          Συμβαίνουν δε αυτά όταν η Συνταγματική διάταξη (άρθρο 4 παρ. 5) ρητώς ορίζει ότι: « Οι  Έλληνες πολίτες συνεισφέρουν χωρίς διακρίσεις στα δημόσια  βάρη, ανάλογα με τις δυνάμεις τους» και συνεπώς δεν μπορεί να θεσπίζεται  φορολογική απαλλαγή για όσους έχουν τρία προστατευόμενα τέκνα το ποσόν των 22.000 και για όσους έχουν 4 και άνω, μόνο 1.000 ευρώ για κάθε ένα επί πλέον τέκνο!.
           
          Παραθέτομε ακολούθως πίνακα, με τα ποσά φορολογίας εισοδήματος που εισέπραξε το Ελληνικό Κράτος από τούς φορολογουμένους, βάσει του αριθμού των μελών της οικογενείας, για το οικονομικό έτος 2007, πού έχομε στοιχεία. Αποδεικνύεται ότι η Κυβέρνηση μπορεί να θεσπίσει γενναία φορολογικά μέτρα για τους πολυτέκνους με   ελάχιστο κόστος:
 
ΣΤΟΙΧΕΙΑ 2007 ΠΛΗΘΟΣ    ΦΟΡΟΛΟΓΟΥΜΕΝΩΝΔΗΛΩΘΕΝΕΙΣΟΔΗΜΑΦΟΡΟΣ
ΣΥΝΟΛΟ1.324.38229.047.359.8313.027.865.570
ΕΓΓΑΜΟΣ ΜΕ:   
4 ΤΕΚΝΑ24.666505.144.97931.466.440
5 ΤΕΚΝΑ4.32073.297.1584.308.352
6 ΤΕΚΝΑ (και άνω)1.78429.123.9411.641.295
ΠΟΛΥΤΕΚΝΟΙ30.770607.566.07837.416.087
% πολυτέκνων2,3%2,1%1,23%
                         
          Τέσσερα προστατευόμενα τέκνα και άνω έχει μόνον το 2,3% των φορολογούμενων πολιτών της χώρας! Ο δε φόρος πού εισπράττει το Κράτος από τούς πολυτέκνους δηλ. αυτούς που έχουν 4 προστατευόμενα τέκνα είναι μόλις 37,5 εκατ ευρώ, δηλαδή 1,23% επί της συνολικής φορολογίας.
 
          Ζητούμε να θεσπισθεί φορολογική απαλλαγή 20.000 ευρώ για το 4ο προστατευόμενο τέκνο και 30.000 ευρώ για κάθε ένα από το 5ο και επί πλέον τέκνα από την φορολογία εισοδήματος, καθώς, όπως προκύπτει από τα ανωτέρω στοιχεία, το κόστος για το κράτος είναι ελάχιστο, η δε απαλλαγή αυτή θα επιτρέψει στις πολύτεκνες οικογένειες να ξεφύγουν από τον κίνδυνο της μόνιμης φτώχειας και του εν δυνάμει κοινωνικού αποκλεισμού στον οποίο περιέχονται από την οικονομική κρίση και την κάθετη αύξηση του κόστους ζωής.
           
Εάν λάβετε υπ΄ όψει σας ότι το Κράτος δαπανά 10.000.000 ευρώ για τη συμμετοχή της Ελλάδος στη διεθνή έκθεση βιβλίου και άλλα 70.000.000 για κρατική διαφήμιση, έχετε αμέσως τη δυνατότητα να υλοποιήσετε την πρόταση μας και να αλλάξετε την μέχρι σήμερα απαράδεκτη τακτική του Υπουργείου Οικονομίας και Οικονομικών έναντι των πολυτέκνων.

 

ΙΙ

 

ΘΕΣΜΟΘΕΤΗΣΗ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗΣ ΤΗΣ ΑΣΠΕ ΣΤΗΝ ΟΚΕ ΕΛΛΑΔΟΣ ΚΑΙ ΚΑΘΙΕΡΩΣΗ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗΣ ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΟΚΕ

 
          Με το Ν. 2232/1994 ιδρύθηκε και λειτουργεί στην Ελλάδα η Οικονομική και Κοινωνική Επιτροπή στα πρότυπα της αντίστοιχης Ευρωπαϊκής που συστάθηκε το 1957 με τις Συνθήκες της Ρώμης.
 
          Τόσο η Ευρωπαϊκή Οικονομική και Κοινωνική Επιτροπή (ΕΟΚΕ) όσο και η αντίστοιχη Ελληνική (ΟΚΕ) απαρτίζεται από τρεις Ομάδες μελών, που προέρχονται και εκπροσωπούν Εργοδότες, Εργαζόμενους και Διάφορες Κοινωνικές ομάδες αντίστοιχα. Σύμφωνα με την ΕΟΚΕ, η 3η Ομάδα συγκεντρώνει «τους εκπροσώπους των κατηγοριών της οικονομικής και κοινωνικής ζωής που δεν εμπίπτουν στις δύο πρώτες ομάδες όπως … οι οικογενειακοί σύλλογοι …»[1]. Επίσης, στην παρουσίαση της 3ης Ομάδας, η ΕΟΚΕ αναφέρει ρητά[2] ότι ενώσεις που εκπροσωπούν το θεσμό της οικογένειας εμπίπτουν στους κοινωνικούς εταίρους που εκπροσωπούνται στην Ομάδα αυτή.
          Με τις ρητές αυτές διατυπώσεις, η ΕΟΚΕ αναγνωρίζει στους οικογενειακούς συλλόγους τη σημασία της συμβολής στη διαβούλευση και στην έκδοση των γνωμοδοτήσεών της, διασφαλίζοντας με τον θεσμικό αυτό τρόπο ότι λαμβάνεται σοβαρά υπόψη στη διαμόρφωση γνώμης και πολιτικής η λειτουργία και η προστασία της οικογένειας, ως ακρογωνιαίου λίθου κάθε κοινωνίας. Ενδεικτικό της αποδιδόμενης σημασίας αποτελεί το γεγονός ότι ορισμένα μέλη της ΕΟΚΕ εκπροσωπούν οικογενειακούς συλλόγους[3].
 
          Δυστυχώς ο Ν. 2232/1994 δεν προβλέπει στην 3η ομάδα της Ελληνικής ΟΚΕ μέλος προερχόμενο από οικογενειακό σύλλογο. Για το λόγο αυτό, και προκειμένου η ΟΚΕ να εμπλουτισθεί ακόμη περισσότερο στην κατεύθυνση της προστασίας του θεσμού της οικογένειας, της μητρότητας, των συνθηκών διαβίωσης και ανατροφής των παιδιών κ.λπ., αλλά για να είναι πλήρως ευθυγραμμισμένη με το πνεύμα της ΕΟΚΕ, θεωρούμε αναγκαίο να υπάρξει εκ μέρους σας σχετική τροποποίηση στο Νόμο και συγκεκριμένως στην παρ. 5 του άρθρου 3 του Ν. 2232/1994 να προστεθεί στο τέλος περίπτωση ε) ως εξής:
«ε) και ένα (1) εκπρόσωπο της Ανωτάτης Συνομοσπονδίας Πολυτέκνων Ελλάδος (Α.Σ.Π.Ε.), πού ορίζεται με απόφαση της Εκτελεστικής της Επιτροπής».
 
          Η Ανωτάτη Συνομοσπονδία Πολυτέκνων Ελλάδος (Α.Σ.Π.Ε.) είναι ο αρχαιότερος και πολυπληθέστερος θεσμός οικογενειακού συλλόγου στην Ελλάδα, εκπροσωπώντας άνω των 180.000 οικογενειών, δηλ. περισσότερους από 1.000.000 συμπολίτες μας (καθώς μέλος στα Α’-βάθμια σωματεία είναι κάθε πολύτεκνη οικογένεια).
 
          Θεωρούμε συνεπώς ότι ο Νόμος πρέπει να προβλέπει ένα ακόμη μέλος στην 3η Ομάδα της ΟΚΕ το οποίο να προέρχεται από την Α.Σ.Π.Ε., η οποία τυγχάνει και επίσημος συνομιλητής της εκάστοτε Ελληνικής Κυβερνήσεως για τα θέματα οικογένειας, μητρότητας, παιδιών και δημογραφικής πολιτικής και ως εκ του σκοπού της και της ιστορικής της διαδρομής μπορεί να συνδράμει αποτελεσματικά στα πλαίσια της Ελληνικής ΟΚΕ το ρόλο που προβλέπεται στην ΕΟΚΕ.
 
          Προσβλέπουμε στην άμεση και θετική από μέρους σας ανταπόκριση, ώστε στις γνωμοδοτήσεις της Ελληνικής ΟΚΕ να περιλαμβάνεται από φέτος εντονότερα και η φωνή της οικογένειας, ως βασικού συστατικού του κοινωνικού ιστού, μέσω του      εκπροσώπου της ΑΣΠΕ, όπως συμβαίνει και στην Ευρωπαϊκή ΟΚΕ.

           

          Ομοίως, πρέπει να καθιερωθεί και η συμμετοχή εκπροσώπου της ΑΣΠΕ στην Ευρωπαϊκή Οικονομική και Κοινωνική Επιτροπή, με τη λήξη της θητείας της  τρέχουσας σύνθεσής της.

 

ΙIΙ

 

ΚΑΘΙΕΡΩΣΗ ΔΥΝΑΤΟΤΗΤΟΣ ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΙΚΗΣ ΜΙΣΘΩΣΕΩΣ         ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΩΝ ΓΙΑ ΤΙΣ ΠΟΛΥΤΕΚΝΕΣ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΕΣ

 
          Η απόκτηση του 4ου παιδιού από μια οικογένεια συνεπάγεται και την άμεση ανάγκη αγοράς αυτοκινήτου μεγαλύτερου από τα συνήθη 5-θέσια αυτοκίνητα. Το   οικονομικό βάρος που προκύπτει για την πολύτεκνη οικογένεια είναι άνω των 22.000 ευρώ στην καλύτερη περίπτωση.
 
          Ζητούμε την καθιέρωση δυνατότητος απόκτησης αυτοκινήτων με περισσότερες από 5-θέσεις, μέσω χρηματοδοτικής μισθώσεως. Το μηναίο μίσθωμα θα εκπίπτει κατά 100% από το φορολογητέο εισόδημα (σε περίπτωση που τυχόν δεν απαλλαγούν οι πολύτεκνες οικογένειες πλήρως από την φορολογία εισοδήματος), θα μπορεί δε ο πολύτεκνος μισθωτής του αυτοκινήτου να το αγοράζει με συμβολικό τίμημα, χωρίς καμμία άλλη επιβάρυνση, στο τέλος της συμβάσεως της χρηματοδοτικής μισθώσεως. Οι εταιρίες χρηματοδοτικής μισθώσεως που θα αγοράζουν τέτοια αυτοκίνητα για τα οποία έχει υπογραφεί μίσθωση σε πολύτεκνο δεν θα καταβάλλουν τα τέλη  ταξινόμησης όπως και τώρα ισχύει για τα αυτοκίνητα με «κόκκινες» πινακίδες.

 

 

IV

 

ΤΕΛΟΣ ΤΑΞΙΝΟΜΗΣΗΣ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΩΝ ΓΙΑ ΟΣΟΥΣ ΕΧΟΥΝ ΤΕΣΣΕΡΑ (4) ΠΡΟΣΤΑΤΕΥΟΜΕΝΑ ΤΕΚΝΑ – ΤΕΛΗ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ

 

          Στην παρ. 11 του άρθρου 2 του Ν. 3583/2007 (ΦΕΚ 142/Α/ 28-6-2007):     «Αναμόρφωση Τελωνειακού Κώδικα» προβλέπεται σχετικά με το τέλος ταξινόμησης αυτοκινήτων ότι:
«Η ανωτέρω απαλλαγή παρέχεται για δεύτερη και τελευταία φορά μετά την πάροδο πέντε (5) ετών από την ημερομηνία χρήσης του δικαιώματος αυτού, εφόσον από το πιστοποιητικό οικογενειακής κατάστασης προκύπτει ότι οι ενδιαφερόμενοι πολύτεκνοι γονείς έχουν κατά τον τελωνισμό του αυτοκινήτου τουλάχιστον τέσσερα (4) ανήλικα τέκνα».
 

          Ζητούμε όπως η φράση «τέσσερα (4) ανήλικα» αντικατασταθεί από την «προστατευόμενα μέλη» (όπως ίσχυε), «και να ισχύει και για τους χήρους/-ες με    τουλάχιστον τρία ανήλικα ή προστατευόμενα τέκνα, οι οποίοι έχουν χαρακτηρισθεί ως πολύτεκνοι». Επίσης παρακαλούμε όπως προχωρήσετε στη μείωση των τελών κυκλοφορίας των αυτοκινήτων πολυτέκνων κατά 50% βάσει της παρ. 4 του άρθρου 10 του ν. 1910/44.

 

- V -  

 ΑΥΞΗΣΗ ΠΟΣΟΥ ΠΟΛΥΤΕΚΝΙΚΟΥ ΕΠΙΔΟΜΑΤΟΣ ΚΑΙ ΣΥΝΤΑΞΗΣ ΠΟΛΥΤΕΚΝΗΣ ΜΑΝΑΣ.

            Είναι άμεση η ανάγκη να υπάρξει σημαντική αύξηση στο ποσόν του επιδόματος και της σύνταξης που χορηγείται στην πολύτεκνη μητέρα, έτσι ώστε σύντομα να συγκλίνουν προς τον Ευρωπαϊκό μέσο όρο.
 
Οικογένεια με 4 παιδιά, μηνιαίο επίδομα:
§         στην Ελλάδα (πολυτεκνικό)          € 168
§         Ευρώπη των 27 – μέσος όρος      € 383
è Διαφορά από τον Ευρωπαϊκό μέσο όρο 56% !
 
          Επίσης πρέπει οπωσδήποτε να ρυθμισθεί η χορήγηση των αναδρομικών, που δικαιούνται οι μητέρες στις οποίες είχε διακοπεί η καταβολή του επιδόματος ή της συντάξεως, μετά την έκδοση της υπ’ αριθμ. 1095/2001 αποφάσεως του Συμβουλίου της Επικρατείας, που έκρινε αντισυνταγματική την διάταξη του άρθρου 39 του Ν. 2439/1997 με την οποία είχαν θεσπισθεί όρια εισοδήματος για την καταβολή τους, και όχι ο ΟΓΑ να φθάνει  τις υποθέσεις στο ΣτΕ για να ταλαιπωρούνται οι Πολύτεκνοι. Μετά μάλιστα και την προχθεσινή απόφαση του ΣτΕ που αποτελεί κόλαφο στη δυσλειτουργία του Δημοσίου!
 

- VI - 

ΠΛΗΡΗΣ ΑΠΑΛΛΑΓΗ ΑΠΟ ΤΟ ΕΤΑΚ

           Να υπάρξει  πλήρης απαλλαγή από το Ενιαίο Τέλος Ακίνητης Περιουσίας     (ΕΤΑΚ) για όλα τα ιδιοχρησιμοποιούμενα ακίνητα της πολύτεκνης οικογένειας, αλλά και στα ακίνητα που εκμισθώνονται σε πολυτέκνους (ώστε να έχουν κίνητρο οι ιδιοκτήτες κατοικιών να νοικιάζουν τα σπίτια τους σε πολυτέκνους).

 

- VII - 

ΜΕΙΩΣΗ ΤΩΝ ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΩΝ ΦΠΑ ΣΕ ΠΑΙΔΙΚΑ ΠΡΟΪΟΝΤΑ

            Η τελευταία σύνοδος του ECOFIN (4.11.2008) ενέκρινε εισήγηση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την δυνατότητα κάθε κράτους – μέλους να μειώσει το συντελεστή ΦΠΑ για τις παιδικές πάνες, που αποτελούν σημαντικό μέρος του οικογενειακού προϋπολογισμού για όλες τις οικογένειες, πολύτεκνες και μη, όταν υπάρχουν παιδιά προσχολικής ηλικίας.
            Από χρόνια, πολλά κράτη όπως Ιρλανδία, Ηνωμένο Βασίλειο, Λουξεμβούργο και Μάλτα έχουν μηδενικό συντελεστή ΦΠΑ (0%) και άλλα κράτη έχουν πολύ χαμηλό (5%), όπως Πορτογαλία, Εσθονία, Τσεχία κά.
 
           Τα έσοδα του Ελληνικού Κράτους από τον ΦΠΑ στις παιδικές πάνες υπολογίζονται σε 10 εκατομμύρια ευρώ ετησίως, το οποίο, βάσει του προϋπολογισθέντος ΦΠΑ για το 2008 (21.920 εκατ. ευρώ) αποτελεί ποσοστό 0,000476 μόνον!
 
            Συνεπώς, με σχεδόν μηδενική επίπτωση στα δημόσια έσοδα, η Κυβέρνηση εφαρμόζοντας άμεσα την απόφαση του ECOFIN, μπορεί να απαλλάξει πλήρως τις παιδικές πάνες από τον ΦΠΑ αίροντας ένα βάρος περίπου 500 ευρώ ετησίως από τις πολύτεκνες και μη οικογένειες. Το ποσό των 500 ευρώ είναι πολύ σημαντικό για την συντριπτική πλειοψηφία των πολύτεκνων οικογενειών στην Ελλάδα.
             Επιπρόσθετα δε, η μείωση αυτή πρέπει να εφαρμοσθεί και σε άλλα είδη βρεφικών και παιδικών ειδών, όπως της παιδικής ένδυσης και υπόδησης, σε κούνιες, βρεφικά γάλατα, μπιμπερό, καρότσια, κ.α.  

          

  Αξιότιμε Κύριε Υπουργέ,

 
                     με την πεποίθηση ότι στη δύσκολη οικονομική συγκυρία που βιώνουμε, η Κυβέρνηση είναι έτοιμη να λάβει σημαντικές αποφάσεις για το παρόν και το μέλλον της χώρας, προσβλέπουμε στην άμεση, θετική ανταπόκριση σας στα δίκαια αιτήματα των πολύτεκνων οικογενειών που στηρίζουν με τις προσωπικές τους θυσίες την Ελληνική οικονομία και την Ελληνική κοινωνία γενικότερα.
 
 
 

Για την ΑΣΠΕ

 

 

       Ο Πρόεδρος                                                                      Ο Γενικός Γραμματέας

 

 

 

  Βασίλειος Θεοτοκάτος                                                        Εμμανουήλ Χρυσόγελος



[1] Το πλήρες κείμενο είναι διαθέσιμο στην ηλεκτρονική διεύθυνση της ΕΟΚΕ και συγκεκριμένα η επίσημη μετάφρασή του στα Ελληνικά βρίσκεται στην ηλεκτρονική διεύθυνση: http://eesc.europa.eu/organisation/how/docs/10_questions/2567_CESE_10Quest_el.pdf
[2] Various Interests Group (Group III) – Presentation: « associations representing the family». Το πλήρες κείμενο διαθέσιμο στην ηλεκτρονική διεύθυνση http://eesc.europa.eu/groups/3/index_en.asp
[3] Ενδεικτικά: (α) Costa Macedo, Teresa (Πορτογαλία): Πρόεδρος Εθνικής Συνομοσπονδίας Ενώσεων για την Οικογένεια, και (β) van Turnhout, Jillian (Ιρλανδία): Διευθύνων Σύμβουλος Συμμαχίας για τα Δικαιώματα του παιδιού.  Βλ. http://eescmembers.eesc.europa.eu/eescmembers.aspx?culture=el  

Πρόσφατα άρθρα