Ενημέρωση
- 15 Ιουνίου 2015 // //
- Ανακοινώσεις Α.Σ.Π.Ε.
- Εμφανίσεις: 5953
ΑΝΩΤΑΤΗ ΣΥΝΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΠΟΛΥΤΕΚΝΩΝ ΕΛΛΑΔΟΣ
_
Αρ. Πρωτ.485 | Αθήνα, 15/6/2015 |
Προς ΕΠΕΙΓΟΥΣΑ
τους Αξιοτίμους. κ.κ. Βουλευτές
Ενταύθα
ΘΕΜΑ: Προτάσεις της ΑΣΠΕ στο σχέδιο νόμου «Τροποποίηση διατάξεων Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος και άλλες διατάξεις» που κατέθεσε η Αναπλ. Υπουργός Οικονομικών κ. Νάντια Βαλαβάνη στη Βουλή.
Αξιότιμε/η Κύριε/α Βουλευτά.
1 α. Σας είναι ασφαλώς γνωστό, ότι συνεπεία της παρατηρουμένης και συνεχώς επιδεινουμένης υπογεννητικότητας η χώρα μας υπέστη δημογραφική καθίζηση και βρίσκεται στα πρόθυρα της εξαφανίσεώς της.
Για πρώτη φορά από το 1921 οι γεννήσεις το έτος 2013 κατήλθαν κάτω από το όριο των 100.000 και ήσαν μόλις 94.134, οι δε θάνατοι το ίδιο έτος ανήλθαν στις 111.794, δηλαδή οι θάνατοι υπερείχαν των γεννήσεων κατά 17.660!!! Η κατάσταση το 2014 ήταν ακόμη χειρότερη με τους θανάτους (114.31) να υπερέχουν των γεννήσεων (93.452) κατά 20.779!!
Για το τ. έτος η δημογραφική καθίζηση διαφαίνεται περισσότερο εφιαλτική, αφού (από 1/1/2015 έως 8/6/2015, σε πέντε μήνες περίπου) οι θάνατοι ανήλθαν στις 56.606 και οι γεννήσεις μόλις στις 37.410, υπεροχή δηλαδή των θανάτων κατά 19.196!!! Τέτοια δημογραφική κατάρρευση δεν έχει ξανασυμβεί.
β. Η μόνη τάξη που αντιστέκεται σθεναρά στον ξέφρενο κατήφορο της υπογεννητικότητας, είναι η τάξη των πολυτέκνων οικογενειών.
2 α. Ο Συνταγματικός νομοθέτης αναγνωρίζοντας τη συμβολή των πολυτέκνων οικογενειών στην άμβλυνση του δημογραφικού προβλήματος, παρέχει άμεση προστασία στις οικογένειες αυτές, αφού στην παρ. 2 του άρθρου 21 του Συντάγματος, ορίζεται:
«Οι πολύτεκνες οικογένειες … έχουν δικαίωμα ειδικής φροντίδας από το Κράτος»
Περαιτέρω το Σύνταγμα, με την παρ. 5 του ίδιου άρθρου 21, υποχρεώνει το κράτος να ασκεί και να εφαρμόζει δημογραφική πολιτική, αφού στην παρακάτω διάταξη προβλέπει ρητά:
«Ο σχεδιασμός και η εφαρμογή δημογραφικής πολιτικής, καθώς και η λήψη όλων των αναγκαίων μέτρων αποτελεί υποχρέωση του Κράτους»
Το Σ.τ.Ε και τα Διοικητικά Δικαστήρια της χώρας με σειρά αποφάσεών τους έχουν αποφανθεί πως:
«Η εξυπηρέτηση του ατομικού συμφέροντος των πολυτέκνων, αποτελεί εξυπηρέτηση του γενικοτέρου δημοσίου συμφέροντος, προ του οποίου και αυτή η αρχή της ισότητας των Ελλήνων απέναντι στο νόμο υποχωρεί, λόγω του δημογραφικού προβλήματος που αντιμετωπίζει η χώρα μας».
β. Πρόσφατα η ΟΚΕ με τη Γνώμη πρωτοβουλίας της «ΣΤΟ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟ ΔΙΚΤΥ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΑΤΗΡΗΣΗ ΤΗΣ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΣΥΝΟΧΗΣ - ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΚΑΙ ΜΕΤΡΑ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ», τον Μάρτιο του 2014 στη σελ 20-21 επισημαίνει μεταξύ των άλλων:
[…] Η Οικονομική και Κοινωνική Επιτροπή (Ο.Κ.Ε) θεωρεί ότι βασικό εργαλείο ασκήσεως κοινωνικής δικαιοσύνης και έμπρακτης εφαρμογής της ισονομίας έναντι των πολιτών είναι το εκάστοτε φορολογικό σύστημα. Η πιο θεμελιώδης κοινωνική προστασία είναι αυτή που εκφράζεται στο Σύνταγμα μέσα από το άρθρο παράγραφο 5 ότι «Οι Έλληνες συνεισφέρουν χωρίς διακρίσεις στα δημόσια βάρη, ανάλογα με τις δυνάμεις τους». Παράγων της φοροδοτικής ικανότητας είναι και η οικογενειακή κατάσταση του φορολογουμένου, η οποία, όταν λαμβάνεται υπόψη (ιδιαίτερα δε ο αριθμός των παιδιών) δεν καταστρατηγεί την αρχή της ισότητας των πολιτών, όπως είναι απολύτως παραδεκτό στην σύγχρονη νομική επιστολή και νομολογία.
Παρ’ όλ’ αυτά, από φέτος (2014) καταργείται το αφορολόγητο όριο που ίσχυε για κάθε παιδί, διαλύοντας το δίχτυ κοινωνικής προστασίας προς τις οικογένειες με παιδιά και επιβαρύνοντας αναλογικά περισσότερο τις οικογένειες που έχουν περισσότερα παιδιά. Σύμφωνα με μελέτη που είχε ζητήσει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή το 2008 με θέμα το κόστος της ανατροφής παιδιών και η αποτελεσματικότητα των σχετικών πολιτικών, στη σελίδα 21 αποδεικνύεται ότι το κόστος διαβίωσης ενός παιδιού αντιπροσωπεύει κατά μέσο όρο 20% ως 30% του προϋπολογισμού ενός άτεκνου ζευγαριού. Η κατάργηση του αφορολογήτου ορίου για κάθε παιδί αποτελεί καίριο πλήγμα κατά της κοινωνικής προστασίας, κατά του θεσμού της οικογένειας και ωθεί στον κοινωνικό αποκλεισμό τις πολύτεκνες οικογένειες. Η άμεση επαναφορά του αφορολογήτου ορίου για κάθε παιδί αποτελεί βασικό εργαλείο κοινωνικής προστασίας και μείωσης του κινδύνου κοινωνικού αποκλεισμού. Επ’ ουδενί πρέπει να συγχέεται η φορολογική πολιτική με την κοινωνική πολιτική και με τη δημογραφική πολιτική. Για το λόγο αυτό δεν είναι σωστό να συνδέεται ή και συμψηφίζεται η κατάργηση των φοροελαφρύνσεων για τα προστατευόμενα μέλη με την παροχή προνοιακών επιδομάτων και δημογραφικών κινήτρων. ..»
γ. Πέρυσι η ELFAC ρώτησε τον π. Πρωθυπουργό κ. Α. Σαμαρά: Πώς είναι δυνατόν το νέο φορολογικό σύστημα στην Ελλάδα να αγνοεί το κόστος ανατροφής των παιδιών καταργώντας το αφορολόγητο όριο για κάθε παιδί, τόσο για τις πολύτεκνες, όσο και για το σύνολο των οικογενειών;... Απάντησε αντί αυτού ο Γ. Γραμματέας Εσόδων κ. Θεοχάρης με ωμή αλήθεια αποδεχόμενος ότι καταργήσαμε το αφορολόγητο όριο για κάθε παιδί και το αντικαταστήσαμε με επιδόματα σε φτωχές οικογένειες!
δ. Ο Πρωθυπουργός κ. Τσίπρας σε συνάντηση που είχε μαζί του το Προεδρείο της ΑΣΠΕ στις 16/1/2015, δήλωσε:
«Οι πολύτεκνες οικογένειες ήταν από τα μεγαλύτερα θύματα των αντικοινωνικών περικοπών που προωθήθηκαν τα χρόνια του μνημονίου.
Με τις περικοπές σε βάρος των πολυτέκνων οικογενειών, η Κυβέρνηση Σαμαρά – Βενιζέλου παραβίασε το συνταγματικά κατοχυρωμένο δικαίωμά τους για ειδική φροντίδα από το κράτος. Παραβίασε όμως και τη δική της συνταγματική υποχρέωση για σχεδιασμό και εφαρμογή δημογραφικής πολιτικής, οξύνοντας ακόμη περισσότερο το κρίσιμο για το μέλλον της χώρας δημογραφικό πρόβλημα.
Ο ΣΥΡΙΖΑ έχει την πολιτική βούληση, στο πλαίσιο του προγράμματός του για την αντιμετώπιση της ανθρωπιστικής κρίσης, να αποκαταστήσει σταδιακά τις αδικίες και τις απώλειες των εισοδημάτων και των δικαιωμάτων των πολυτέκνων οικογενειών, που συντελέστηκαν στα χρόνια του μνημονίου»
ε. Το 1944 σε μία εποχή που όχι μόνο δεν υπήρχε δημογραφικό πρόβλημα, αλλά υπήρχε ο κίνδυνος του υπερπληθυσμού στη χώρα μας, έγινε ο περίφημος νόμος 1910 για την προστασία των πολυτέκνων οικογενειών, ο οποίος να σημειωθεί ισχύει και σήμερα και θα έπρεπε σε ένα ευνομούμενο Κράτος δικαίου όλοι οι μεταγενέστεροι εκδιδόμενοι νόμοι να στηρίζονται πάνω σε αυτόν για τη φορολόγηση των πολυτέκνων οικογενειών και ο οποίος αναφέρει:
Ἄρθρο 8
1. Οἱ πολύτεκνοι ἀπαλλάσσονται τοῦ φόρου τῆς ἰδιοκατοικουμένης μικροκατοικίας
2. Οἱ πολύτεκνοι δικαιοῦνται ν’ ἀπαλλάσσωνται τοῦ φόρου τῶν, διὰ τὰς ἰδίας των ἀνάγκας, χρησιμοποιουμένων προϊόντων αὐτῶν κατὰ τὰς ἑκάστοτε ἐκδιδομένας διαταγὰς τοῦ Ὑπουργοῦ τῶν Οἰκονομικῶν ὁρίζοντος τὸ ἐξαιρετέον τοῦ φόρου ποσόν.
3. Πάντες οἱ πολύτεκνοι οἱ φορολογούμενοι ἐφοδιάζονται διὰ βιβλίου φορολογικοῦ ἐν ᾧ ἀναγράφονται οἱ πρὸς τὸ Δημόσιον ἐξ οἱασδήποτε αἰτίας βεβαιούμενοι φόροι ἑκάστου τῶν φόρων τούτων ἐξοφλουμένου δι’ ὁσωνδήποτε δόσεων ἐντὸς τῆς χρήσεως τοῦ οἰκονομικοῦ ἔτους ἀπὸ τῆς βεβαιώσεώς των, ἀναγραφομένων ἐν τῷ βιβλιαρίω τούτῳ τοῦ ἑκάστοτε καταβαλομένου ποσού.
4. Φορολογικαὶ ἐλαφρύνσεις κατὰ ποσοστὸν παρέχονται εἰς τοὺς πολυτέκνους ἀναλόγως τῶν τέκνων των ὑπὸ τῶν Δήμων ἢ Κοινοτήτων δι’ ἀποφάσεως τῶν οἰκείων Συμβουλίων καὶ ὑπὸ τοῦ Δημοσίου δι’ ἀποφάσεως τοῦ Ὑπουργοῦ τῶν Οἰκονομικῶν».
3. Παρά τα ανωτέρω, οι πολύτεκνες οικογένειες έχουν πληγεί βαρύτατα από τις επιλογές των προηγούμενων Κυβερνήσεων, που θεώρησαν ότι τα παιδιά είναι τεκμήριο πλουτισμού και έσπρωξαν στην απόγνωση τους πολύτεκνους που φορολογούνται χειρότερα από κάθε άλλη κοινωνική ομάδα. Το αποτέλεσμα είναι τόσο η δημογραφική κατάρρευση της χώρας, αλλά και η ταχύτατη φτωχοποίηση των πολύτεκνων οικογενειών που πωλούν τα αυτοκίνητά τους και βλέπουν με τρόμο να φορολογούνται οι δαπάνες διατροφής και διαβίωσης των παιδιών τους.
Στο σχέδιο νόμου «Τροποποίηση διατάξεων Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος και άλλες διατάξεις» που κατέθεσε η αναπληρώτρια υπουργός Οικονομικών Νάντια Βαλαβάνη στη Βουλή και αναμένεται να τεθεί προς συζήτηση και ψήφιση από την Ολομέλεια της Βουλής, την προσεχή Τρίτη 16 Ιουνίου, η Ανωτάτη Συνομοσπονδία Πολυτέκνων Ελλάδος, που εκπροσωπεί Πανελλαδικά τον πολυτεκνικό κόσμο της χώρας ζητάει να περιληφθούν στην παραπάνω σχέδιο νόμου οι παρακάτω ρυθμίσεις:
α. Να θεσπισθεί αφορολόγητο όριο 5.000 ευρώ για κάθε παιδί πολύτεκνης οικογένειας και
β. Να καταργηθεί ο φόρος πολυτελείας για τα αυτοκίνητα των πολυτέκνων, που επεβλήθηκε με το άρθρο 87παρ. 1 περ. β’ του Ν. 3842/2010 (ΦΕΚ 58/Α), με το οποίο τροποποιήθηκε η παρ. 3 του άρθρου 17 του Ν. 3833/2010 (ΦΕΚ 15/Α), επειδή τα αυτοκίνητα που κατέχουν και χρησιμοποιούν οι πολύτεκνες οικογένειες δεν αποτελούν είδος πλουτισμού αλλά μέσο για την ασφαλή μεταφορά των πολλών παιδιών τους.
Με τα μέτρα που προτείνονται παραπάνω, τα οποία πρέπει να ισχύσουν άμεσα για τα εισοδήματα του 2014, θα δοθεί ανάσα στις χιλιάδες πολύτεκνες οικογένειες που έχουν απελπιστεί, καθώς φορολογούνται χειρότερα από τους άγαμους και άτεκνους, τα εισοδήματά τους μειώνονται δραματικά, τα έξοδα αυξάνονται και το κράτος αδιαφορεί πλήρως για τους πολύτεκνους - τους οποίους έπρεπε, κατά το Ελληνικό Σύνταγμα, να φροντίζει.
Παρακαλούμε για την άμεση παρέμβασή σας με το λόγο και τη ψήφο σας, ώστε να περιληφθούν στο σχέδιο νόμου του ΥΠΟΙΚ τα δύο μέτρα που ζητούμε ανωτέρω, ως ελάχιστη προστασία των πολύτεκνων οικογενειών της χώρας.
Οι πολύτεκνοι αναμένουν από καθεμία και καθένα από σας, τους Βουλευτές, να λάβετε αποφάσεις κοινωνικής δικαιοσύνης και ουσιαστικής στήριξης,
Για την ΑΣΠΕ
Ο Πρόεδρος Ο Γεν. Γραμματέας
Βασίλειος Θεοτοκάτος Εμμανουήλ Χρυσόγελος