Απάντηση Υπουργείου Εργασίας 5 μήνες μετά...  ΕΔΩ(Οι προτάσεις της ΑΣΠΕ για το ασφαλιστικό, θα εξετεστούν σε επόμενη νομοθετική ρύθμιση.. Αυτή είναι η περίφημη  διαβούλευση τους!)

ΑΝΩΤΑΤΗ  ΣΥΝΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ  ΠΟΛΥΤΕΚΝΩΝ  ΕΛΛΑΔΟΣ

Αρ. Πρωτ. 429

Αθήνα,  28/4/2016

 

Αξιότιμο                                                                   

Κύριο Γιώργο Βερνίκο 

Πρόεδρο Ο.Κ.Ε.

Αμβροσίου Φραντζή 9, Τ.Κ. 117 43 Αθήνα

 

ΘΕΜΑ: Προτάσεις της Ανωτάτης Συνομοσπονδίας Πολυτέκνων Ελλάδος στο Νομοσχέδιο του Υπουργείου Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης: «Ενιαίο Σύστημα Κοινωνικής Ασφάλειας – Μεταρρύθμιση ασφαλιστικού – συνταξιοδοτικού συστήματος – Ρυθμίσεις φορολογίας εισοδήματος και τυχερών παιγνίων»

 

Κύριε Πρόεδρε, Καλό Πάσχα και Χρόνια Πολλά.

1.         Η Ανωτάτη Συνομοσπονδία Πολυτέκνων Ελλάδος, που εκπροσωπεί Πανελλαδικά τον πολυτεκνικό κόσμο της χώρας, που ανέρχεται σε 208.000 πολύτεκνες οικογένειες, εκφράζει με την παρούσα τη λύπη της γιατί καμία από τις προτάσεις – παρατηρήσεις που διατυπώθηκαν στην υπ’ αριθμ. 120/24-2-2016 επιστολή της προς την ΟΚΕ, δεν συμπεριελήφθηκε στο τελικό κείμενό της.

            Ως αντιλαμβάνεσθε η ΑΣΠΕ αδυνατεί να συμμετάσχει εκ των υστέρων στην τυπική έγκριση της διαμορφωθείσης γνώμης της ΟΚΕ μιας και η συμμετοχή της αυτή θα είναι ανώφελη.

2.         Επί τούτοις σάς κοινοποιούμε την υπ’ αριθμ 411/25-4-2016 επιστολή, την οποία απέστειλε η ΑΣΠΕ, για το ίδιο θέμα σε όλους τους Υπουργούς και τους Βουλευτές.

 

 Διατελούμε με εκτίμηση

Για την ΑΣΠΕ

     Ο Πρόεδρος                                                                                                 Ο Γεν. Γραμματέας 

Βασίλειος Θεοτοκάτος                                                                            Εμμανουήλ  Χρυσόγελος

 

 1.        Η κοινωνική ασφάλιση και ειδικά το συνταξιοδοτικό σύστημα, αποτελεί μέτρο αξιολογήσεως της αλληλεγγύης ανάμεσα στις γενιές και της αξιοπρέπειας με την οποία μια κοινωνία αντιμετωπίζει την τρίτη ηλικία.

Επισημαίνεται πως οι όποιες παρεμβάσεις μπορούν να αφορούν μόνο το ύψος της βασικής σύνταξης και όχι την αναλογική, η οποία συνδέεται άμεσα με τις εισφορές που έχουν καταβληθεί τόσο από τους εργαζομένους όσο και από τους εργοδότες.

Ως εκ τούτου δεν επιτρέπεται περαιτέρω μείωση των καταβαλλομένων σήμερα συντάξεων, με εξαίρεση ορισμένων ελάχιστων ακραίων περιπτώσεων, στους ήδη συνταξιούχους οι οποίοι έχουν ρυθμίσει την εναπομένουσα διάρκεια της ζωής τους και δεν είναι σε θέση να αναπληρώσουν με εργασία και άλλη μείωση των συντάξεων που λαμβάνουν.

       Περαιτέρω θα πρέπει να ληφθεί σοβαρά υπόψη και το γεγονός ότι με την όποια περαιτέρω μείωση των εισοδημάτων των εργαζομένων και των συνταξιούχων περιορίζεται σημαντικά η αγοραστική δύναμη αυτών με άμεση επίπτωση στη κίνηση της αγοράς και των εισπραττομένων από το κράτος άμεσων και έμμεσων φόρων.

Οφείλουμε ακόμη να υπενθυμίσουμε και σε καμιά περίπτωση να μη λησμονούμε την υποχρέωση του κράτους να αποκαταστήσει τις «ζημιές» που έχουν κατά καιρούς υποστεί τα ασφαλιστικά ταμεία από την άτοκη χρησιμοποίηση των αποθεματικών τους επί σειρά ετών από τους κυβερνώντες, αλλά και από την υποχρεωτική επένδυση σε δομημένα και μη ομόλογα. Αλλά και την «τεχνητή γήρανση του πληθυσμού» με τις πρόωρες συνταξιοδοτήσεις που εφάρμοσε το ίδιο το κράτος και επιβάρυναν αλόγιστα τα Ταμεία.

Ευνόητο είναι ότι θεωρούμε την επικουρική ασφάλιση εντελώς ανεξάρτητη από το προαναφερθέν αναλογικό τμήμα της σύνταξης και ως εκ τούτου δεν πρέπει να ενσωματωθεί με τις ήδη καταβαλλόμενες κύριες συντάξεις. Ισχύουν βέβαια και εδώ οι παρατηρήσεις της προηγουμένης παραγράφου.

Οι τυχόν μειώσεις που τελικά θα επιβληθούν λόγω της τρέχουσας οικονομικής συγκυρίας θα πρέπει να είναι προσωρινές και συγκεκριμένης χρονικής διάρκειας και μετά την αναμενόμενη ανάκαμψη να αποκαθίστανται σταδιακά.

        Η καταβολή της οποιασδήποτε σύνταξης βασίζεται στην παραδοχή ότι υπάρχει ικανός αριθμός από οικονομικά ενεργούς πολίτες, οι οποίοι τροφοδοτούν το σύστημα των κοινωνικών ασφαλίσεων.

Αυτό πρακτικά σημαίνει, ότι:

α) Όλοι οι εργαζόμενοι είναι ασφαλισμένοι και β) Ο αριθμός των εργαζομένων βαίνει αυξανόμενος με αντίστοιχη μείωση του αριθμού των ανέργων. Έτσι, βάσει κοινής λογικής, μπορεί κανείς να ελπίζει ότι το αναλογικό τμήμα της σύνταξης δεν θα συρρικνωθεί άλλο, αλλά θα μπορέσει να επανέλθει στα προηγούμενα επίπεδα.

Για να ισχύσουν τα προαναφερθέντα εξυπακούεται ότι το δημογραφικό ισοζύγιο δεν θα είναι αρνητικό. Το ποσοστό αναπλήρωσης του πληθυσμού είναι κατ’ ελάχιστον 2.1 (δείκτης γεννητικότητας) παιδιά κατά μέσο όρο ανά γυναίκα. Στην Ελλάδα το ποσοστό έχει πέσει στο 1 -1,3, δηλ. βρισκόμαστε στο χάος, όπως χαρακτηριστικά επεσήμανε σε ημερίδα της Ο.Κ.Ε. Ελλάδος ο έγκριτος δημογράφος κ. Διονύσιος Μπαλούρδος.

 

2.         Το ομόφωνο πόρισμα της Βουλής των Ελλήνων του Φεβρουαρίου 1993 είχε επισημάνει:

«Η αναλογία εργαζομένων - συνταξιούχων ήδη έχει μεταβληθεί σε πολύ επικίνδυνα επίπεδα και απειλείται με κατάρρευση όλο το κοινωνικό-ασφαλιστικό σύστημα..Η μείωση των νέων ατόμων δεν συμβάλει και στη μείωση της ανεργίας. Η ανεργία είναι αποτέλεσμα της όλης διάρθρωσης και προσανατολισμού της οικονομίας και, αντίθετα από ο,τι πιστεύεται, η μείωση των νέων περιέργως ωθεί σε αύξηση της ανεργίας κυρίως των πτυχιούχων ανωτάτων σχολών και αποφοίτων λυκείων, λόγω των δυσμενών επιδράσεων σε όλους τους τομείς της παραγωγής της κατανάλωσης και διακίνησης των αγαθών.. »(σελ. 31).

 

3.         Το υπουργείο Εργασίας στις 19 Απριλίου 2001 είχε δώσει στη δημοσιότητα μία «ΣΥΝΟΠΤΙΚΗ ΕΚΘΕΣΗ - ΠΡΟΤΑΣΗ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΑΣΦΑΛΙΣΕΩΝ ΓΙΑ ΤΗ ΜΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΗ ΤΟΥ ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΟΥ ΣΥΣΤΉΜΑΤΟΣ », στην οποία ανεγράφοντο και τ΄ ακόλουθα:

«Ο κυριότερος παράγοντας που επηρεάζει την προοπτική του ασφαλιστικού συστήματος είναι η γήρανση του πληθυσμού και η συνεχώς φθίνουσα αναλογία πληθυσμού σε παραγωγικές ηλικίες προς πληθυσμό πάνω από 65 χρονών. Ο αριθμός των ατόμων στις ηλικίες συνταξιοδότησης θα αυξηθεί μέχρι το 2040 περίπου 50% συγκριτικά με το 2000. Την ίδια περίοδο ο αριθμός των ατόμων που θα είναι στις ηλικίες εργασίας προβλέπεται να μειωθεί περίπου κατά 13%.. Αποτέλεσμα αυτού θα είναι η δραματική μείωση της αναλογίας εργαζομένων προς συνταξιούχους από 2,1 που είναι σήμερα κάτω από 1,2 μετά το 2040. Αυτή  η δημογραφική μεταβολή είναι ιδιαίτερα κρίσιμη για τις μελλοντικές προοπτικές του ασφαλιστικού μας συστήματος. Σε μία τέτοια εξέλιξη για τη χρηματοδότηση του συστήματος θα απαιτηθούν αύξηση των εισφορών κατά 75 % περίπου (ισόποσα και της κρατικής χρηματοδότησης) ή θα πρέπει το συνολικό κόστος των συντάξεων να μειωθεί κατά αντίστοιχο ποσοστό.. ».

4.            Σημειωτέον ότι το 1991 το ποσοστό των άνω 65 ετών ήταν 13,8 του πληθυσμού, το 2001 έφθασε στο 16,7 και το 2015 είχε ανέλθει στο 20,5. Από αυτά και μόνον τα στοιχεία αντιλαμβάνεται η κάθε νοήμων πολίτης αυτής της πατρίδος ότι το ασφαλιστικό σύστημα έχει καταρρεύσει και οι εξελίξεις προβλέπονται να είναι δραματικές, όταν μάλιστα οι γεννήσεις στην πατρίδα μας έχουν μειωθεί δραματικά, είνα πλέον σταθερά κάτω των 100.000 από το 2013 και οι θάνατοι υπερτερούν των γεννήσεων κατά 30.000 σχεδόν το χρόνο.

Υπό συνθήκες λοιπόν δημογραφικής γήρανσης ειδικά τα διανεμητικά συνταξιοδοτικά συστήματα από θεσμική έκφραση της αλληλεγγύης μεταξύ των γενεών μετατρέπονται σε θεσμική έκφραση μονόπλευρης αλληλεγγύης υπέρ των ηλικιωμένων και εις βάρος των εργαζομένων

Παρατηρείται όμως στην νομοθεσία μια ανισορροπία: Η ανταποδοτικότητα της συντάξεως υπολογίζεται αποκλειστικά και μόνο ως προς τις εισφορές του ατόμου όταν ήταν εργαζόμενος και δεν λαμβάνει υπόψη την συνεισφορά του ατόμου στην ‘παραγωγή’ ανθρώπων που είναι η 1η προϋπόθεση για την τροφοδοσία του συστήματος των κοινωνικών ασφαλίσεων.

Επομένως, ο υπολογισμός των συντάξεων θα πρέπει να τεθεί σε άλλη βάση, ώστε η ανταποδοτικότητα να αφορά τόσο στο σκέλος της συμβολής του ατόμου στην ύπαρξη ανθρώπων που θα γίνουν κοινωνικά ενεργοί πολίτες, όσο και στο σκέλος των οικονομικών του εισφορών κατά τη διάρκεια του εργασιακού του βίου.

Η ανισορροπία αυτή έχει αρχίσει να εντοπίζεται σε αρκετά κράτη της Ευρωπαϊκής Ένωσης, όπως στην Ουγγαρία, στην Ισπανία, στην Τσεχία κ.ά., ενώ η σχετική συζήτηση σε Ευρωπαϊκό επίπεδο έχει ανοίξει και με πρωτοβουλία της Ευρωπαϊκής Ομοσπονδίας Πολυτέκνων Οικογενειών (ELFAC).

Χαρακτηριστικό παράδειγμα η Ισπανία, που νομοθέτησε πρώτη προς την κατεύθυνση αυτή.

Συγκεκριμένα, η Ισπανική Κυβέρνηση, με μια μεταρρύθμιση του συνταξιοδοτικού[1], χορηγεί στις γυναίκες 5% συμπληρωματική σύνταξη, εφόσον έχουν 2 παιδιά, 10% εφόσον έχουν 3 παιδιά, και 15% εφόσον έχουν τρία παιδία και άνω, αρχίζοντας από το 2016 την καταβολή του επιπλέον ποσού, μελετώντας το πρόσθετο ποσοστό που πρέπει να δίδεται για κάθε παιδί πέραν του 3ου, κάτι το οποίο πρόκειται να ψηφισθεί σύντομα. Αυτή η πρόσθετη αποζημίωση των εργαζομένων αφορά αποκλειστικά σε συνταξιούχες μητέρες, και όχι και τους 2 γονείς. Επιπλέον, στην Ισπανία το 2012 ενέκριναν αποζημίωση αντίστοιχη 165 εργασίμων ημερών ανά παιδί, που πρόκειται να επεκταθεί σε 270 ανά παιδί μέχρι το 2018, στον γονέα (πατέρα ή μητέρα) που διακόπτει την εργασία του για την φροντίδα του τέκνου.

Γενικά, η άποψη «περισσότερα παιδιά, μεγαλύτερη σύνταξη» αποκτά όλο και περισσότερους υποστηρικτές στην Ευρώπη. Οι μητέρες που παραμένουν στο σπίτι μεγαλώνοντας παιδιά, παράγουν έργο που δεν καταγράφεται ως άμεσο οικονομικό αποτέλεσμα, ενώ το κόστος για την κοινωνία θα ήταν τεράστιο αν έπρεπε το κράτος να αναλάβει την ανατροφή των παιδιών αν δεν έμεναν στο σπίτι κάποιες μητέρες. Για το σκοπό αυτό, στην Ουγγαρία άρχισαν ήδη να τον θεωρούν ως συντάξιμο χρόνο και να χορηγείται αριθμός συνταξιοδοτικών ενσήμων στις μητέρες αυτές που ηρωικά μεγαλώνουν τα παιδιά στο σπίτι.

5.         Η Ανωτάτη Συνομοσπονδία Πολυτέκνων Ελλάδος, που επί δεκαετίες επισημαίνει τον κίνδυνο διάλυσης του ασφαλιστικού συστήματος ως αποτέλεσμα της δημογραφικής  κατάρρευσης και της γήρανσης του πληθυσμού, θεωρεί ως επιβεβλημένα τα κάτωθι μέτρα, τόσο ως δημογραφικά κίνητρα, όσο και ως πράξη εξορθολογισμού του υπολογισμό του ανταποδοτικού σκέλους της σύνταξης:

α)         Στο ανταποδοτικό σκέλος της συντάξεως, θα υπολογίζεται πρόσθετο ποσό με βάση τα κάτωθι ποσοστά: 5% για κάθε παιδί ως και το τρίτο, 10% για το τέταρτο και κάθε επόμενο παιδί. Με τον τρόπο αυτό, δίδονται κίνητρα για την συγκράτηση της δημογραφικής κατάρρευσης, και λαμβάνεται μέριμνα για την αναπλήρωση του πληθυσμού ώστε να συνεχίσει να λειτουργεί η κοινωνική ασφάλιση και η αλληλεγγύη ανάμεσα στις γενιές.

β)         Όταν μια μητέρα δεν εργάζεται αλλά ανατρέφει τα παιδιά της ως και της ηλικίας των έξι (6) ετών, θα έχει την επιλογή είτε (α) να λογισθεί ο χρόνος αυτός ως συντάξιμος, είτε (β) να εισέλθει σε καθεστώς συνταξιοδοτήσεως ενωρίτερα, βάσει των ετών αυτών. Το χρονικό διάστημα θα καθορίζεται από την γέννα του πρώτου παιδιού ως ότου το τελευταίο παιδί κλείσει τα έξι (6) έτη ζωής του, μη συμπεριλαμβανομένων χρονικών διαστημάτων που κανένα από τα παιδιά δεν ανήκαν στην ηλικιακή ζώνη 0 – 6 ετών.

γ)         Τέλος, για την εργαζόμενη μητέρα, ο χρόνος ανατροφής κάθε παιδιού ως και την ηλικία των έξι ετών θα επιδοτείται με 50% πρόσθετο συντάξιμο χρόνο για κάθε παιδί, κατ’ αναλογίαν της ανωτέρω προτάσεως για τις μη εργαζόμενες μητέρες.

Οι ανωτέρω προτάσεις είναι απόλυτα συμβατές με στις συνταγματικές επιταγές για την προστασία της μητρότητας, της παιδικής ηλικίας αλλά και της ειδικής μέριμνας που οφείλει το κράτος στις πολύτεκνες οικογένειες (άρθρο 21 του Συντάγματος).

Μόνο με μέτρα που στηρίζουν την μητρότητα, την απόκτηση τέκνων και την πολύτεκνη οικογένεια, είναι δυνατόν να καταστεί βιώσιμο αλλά και δίκαιο το σύστημα της κοινωνικής ασφάλισης.


 

[1] Βλ. Υπουργείο Εργασίας

(http://www.seg-social.es/Internet_1/Normativa/175087#documentoPDF) (http://www.lamoncloa.gob.es/consejodeministros/referencias/documents/2015/refc20150605e_1.pdf) και FEFN (http://www.familiasnumerosas.org/notas-de-prensa/notas-de-prensa/detail/satisfaccion-tras-conocer-que-las-madres-veran-incrementada-su-pension-contributiva-por-el-numer/)  

                      

6.            Το υπάρχουν νομοσχέδιο αγνοεί το γεγονός ότι οι πολύτεκνοι συνεισφέρουν περισσότερο από τον καθένα στην επιβίωση του ασφαλιστικού συστήματος, ως εκ τούτου θεωρούμε ότι στο νομοσχέδιο πρέπει να υπάρξουν οι ακόλουθες τροποποιήσεις.

-Ι -

Στο άρθρο 3: Εθνικό Συμβούλιο Κοινωνικής Ασφάλειας

Στην παράγραφο 3 να προστεθεί μετά το εδάφιο κ περίπτωση κα ως εξής:

«κα. Έναν εκπρόσωπο της Ανωτάτης Συνομοσπονδίας Πολυτέκνων Ελλάδος (ΑΣΠΕ), με τον αναπληρωτή του».

- ΙΙ -

Στο άρθρο 10: Η οικογενειακή παροχή – Προσαύξηση σύνταξης

 Το άρθρο 10 να διαμορφωθεί  ως ακολούθως:

«1. Το ποσό της κατά τα άρθρα 8 και 9 υπολογιζόμενης σύνταξης γήρατος ή αναπηρίας, προσαυξάνεται κατά 8% για το πρώτο παιδί, 10% για το δεύτερο παιδί, 12% για το τρίτο παιδί, 15% για το τέταρτο και κάθε ένα από τα επόμενα, εφόσον είναι άγαμα και ανήλικα και δεν εργάζονται ή είναι ανίκανα για κάθε βιοποριστική εργασία και δεν λαμβάνουν σύνταξη από οποιονδήποτε Ασφαλιστικό Οργανισμό ή το Δημόσιο ημεδαπής ή αλλοδαπής. Η κατά τα ανωτέρω προσαύξηση παρατείνεται μέχρι του 24ου έτους της ηλικίας, εφόσον είναι άγαμα και άνεργα ή φοιτούν σε ανώτερες ή ανώτατες αναγνωρισμένες σχολές του εσωτερικού ή του εξωτερικού ή σε Ινστιτούτα Επαγγελματικής Κατάρτισης ή Ινστιτούτα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης της ημεδαπής. Σε περίπτωση που σταματήσει η οικογενειακή παροχή λόγω τέκνων, χορηγείται επίδομα γάμου 8%. Η προσαύξηση αυτή χορηγείται στον κάθε γονέα, ανεξαρτήτως αν και ο έτερος των γονέων είναι συνταξιούχος ή όχι. Οι χορηγούμενες προσαυξήσεις συντάξεων για τα τέκνα υπολογίζονται επί του μισού του κατά το έτος 2015 μέσου μηνιαίου κατά κεφαλήν ΑΕΠ, αναπροσαρμοσμένου με το εκάστοτε ποσοστό αυξήσεως των συντάξεων των δημοσίων υπαλλήλων.»

-ΙΙΙ -

Στο άρθρο 13: Ανώτατο όριο καταβολής σύνταξης

            Να προστεθεί στο τέλος του άρθρου το ακόλουθο εδάφιο.

« 4. Εξαιρούνται του παρόντος άρθρου οι πολύτεκνοι υπάλληλοι»

            Η παραπάνω προσθήκη είναι αναγκαία λόγω του έντονου δημογραφικού προβλήματος, καθότι τυγχάνουν αμέσου συνταγματικής προστασίας. Επίσης στον υπολογισμό να υπολογίζεται μόνο το ποσό της κύριας σύνταξης, ώστε να μην προσμετράται η οικογενειακή παροχή.

- ΙV -

            Στο άρθρο 14: Αναπροσαρμογή συντάξεων – Προστασία καταβαλλομένων συντάξεων

Να προστεθεί στο τέλος του άρθρου το ακόλουθο εδάφιο.

«Οι διατάξεις της παρ. 2β δεν έχουν εφαρμογή για όσους είναι πολύτεκνοι».

- V -

Στο άρθρο 20: Απασχόληση συνταξιούχων

 

Να προστεθεί στο τέλος του άρθρου το ακόλουθο εδάφιο.

«8. Εξαιρούνται του παρόντος οι πολύτεκνοι γονείς».

 

Η προσθήκη αυτή είναι αναγκαία ώστε αυτοί να μπορούν να απασχοληθούν με μειωμένο ωράριο εργασίας στο Δημόσιο ή στον ευρύτερο Δημόσιο Τομέα ή εκτός αυτού ή να μπορούν να αυτοαπασχοληθούν, χωρίς περικοπή της σύνταξής τους για την επιβίωση της οικογένειας τους.

 

- VΙ -

Στο άρθρο 35: Εφάπαξ παροχή

Να προστεθεί στο τέλος του άρθρου το ακόλουθο εδάφιο.

«10. Εξαιρούνται του νέου τρόπου υπολογισμού του Εφάπαξ, οι πολύτεκνοι υπάλληλοι, των οποίων συνεχίζει ο μέχρι σήμερα ισχύων τύπος υπολογισμού και να προηγούνται στην πληρωμή».

 

Η προσθήκη είναι απαραίτητη λόγω του έντονου δημογραφικού προβλήματος της χώρας και της συνταγματικής των προστασίας, καθότι είναι οι μόνοι που δεν ευθύνονται σε τίποτα για την κατάντια των ασφαλιστικών μας ταμείων και ρυθμίζεται ταυτόχρονα κατά απόλυτη προτεραιότητα η πληρωμή της εφάπαξ παροχής στους πολύτεκνους υπαλλήλους.

 

- VII -

Στο άρθρο 40: Εισφορές ασφαλισμένων στον ΟΓΑ

 

Να προστεθεί  στο τέλος του άρθρου η ακόλουθη παράγραφος.

«13.Το ύψος των εισφορών μειώνεται στο μισό για όσους αγρότες είναι πολύτεκνοι ».

 

- VIII -

Στο άρθρο 43: Προθεσμία καταβολής ασφαλιστικών εισφορών

 

Να προστεθεί  στο τέλος του άρθρου η ακόλουθη παράγραφος.

«4. Οι ασφαλισμένοι  του ΟΑΕΕ και του ΟΓΑ, που είναι πολύτεκνοι για την  τακτοποίηση των οφειλών τους καταβάλουν αυτές σε διπλάσιο αριθμό δόσεων ».

 

- ΙX -

Στο άρθρο 44: Εισφορές υγειονομικής περίθαλψης συνταξιούχων

 

Να προστεθεί  στο τέλος του άρθρου η ακόλουθη παράγραφος.

« γ. Εξαιρούνται της εφαρμογής του παρόντος οι πολύτεκνοι γονείς».

 

- Χ -

Στο άρθρο 48: Διατάξεις Μ.Τ.Π.Υ.

 

Να προστεθεί  στο τέλος η ακόλουθη παράγραφος.

«14. Δεν εφαρμόζονται οι διατάξεις εκείνες με τις οποίες επέρχονται μειώσεις στα μερίσματα που χορηγούνται σε πολύτεκνους γονείς που έχουν ήδη συνταξιοδοτηθεί».

- ΧΙ -

Στο άρθρο 57: Διοίκηση του Ε.Φ.Κ.Α

Στην παράγραφο 4 να προστεθεί μετά το εδάφιο θ περίπτωση ι ως εξής:

«κα. Έναν εκπρόσωπο της Ανωτάτης Συνομοσπονδίας Πολυτέκνων Ελλάδος (ΑΣΠΕ), με τον αναπληρωτή του».

 

- ΧIΙ -

Στο άρθρο 92: Επίδομα Κοινωνικής Αλληλεγγύης Συνταξιούχων (Ε.Κ.Α.Σ)

Να προστεθεί  στο τέλος η ακόλουθη παράγραφος.

« 10. Στα παραπάνω αναφερόμενα εισοδηματικά κριτήρια δεν υπολογίζονται τα πολυτεκνικά και επιδόματα τέκνων».

 

- ΧIII -

Στο άρθρο 93: Επίδομα Κοινωνικής Αλληλεγγύης ανασφάλιστων υπερήλικων

Να προστεθεί στην παρ. 1 περίπτωση η που έχει ως εξής: στο τέλος η ακόλουθη παράγραφος.

«ως και τα πολυτεκνικά επιδόματα».

Επίσης στο τέλος της παρ.2, του ίδιου άρθρου να προστεθεί περίπτωση ε΄, που έχει ως εξής:

«ε. Τα πολυτεκνικά επιδόματα.» .

 

- ΧV -

Στο άρθρο 96: Παροχές Ε.Τ.Ε.Α.Ε.Π. –Αναπροσαρμογή καταβαλλόμενων συντάξεων

Να προστεθεί  στο τέλος η ακόλουθη παράγραφος.

« 11. Δεν εφαρμόζονται οι διατάξεις εκείνες με τις οποίες επέρχονται μειώσεις επί των επικουρικών συντάξεων που χορηγούνται σε πολύτεκνους γονείς που έχουν ήδη συνταξιοδοτηθεί».

 

- ΧVΙ -

Στο άρθρο 114: Ρυθμίσεις Φορολογίας Εισοδήματος 

Το σύνταγμα επιβάλλει φορολόγηση ανάλογα με τη φοροδοτική ικανότητα του πολίτη. Επιβάλλει επίσης την προστασία της πολύτεκνης οικογένειας και τη χάραξη δημογραφικής πολιτικής και είναι αδιανόητο την ώρα που η  Ελλάδα καταρρέει δημογραφικώς και έχει καταντήσει μία χώρα γερόντων να φορολογείται ο πολύτεκνος με όσα προστατευόμενα τέκνα και αν έχει, για το ίδιο ύψος εισοδήματος, όπως φορολογείται ο άγαμος!!!

Συνεπώς το ελάχιστο που πρέπει να γίνει είναι να επανέλθουν τουλάχιστον τα αφορολόγητα όρια για τα τέκνα του Ν. 3842/2010 (άρθρο 1), βάσει του οποίου ο πολύτεκνος με 4 προστατευόμενα τέκνα είχε αφορολόγητο 25.500 ευρώ προσαυξανόμενο κατά 5.000 ευρώ για κάθε επί πλέον τέκνο. (Σημειώνεται ότι σε σύνολο 6.000.000 φορολογικών δηλώσεων οι έχοντες 4 προστατευόμενα τέκνα δεν υπερβαίνουν τις 25.000 και οι έχοντες 5 και άνω προστατευόμενα τέκνα δεν υπερβαίνουν τις 5.000).

            Εν όψει των ανωτέρω στο άρθρο 114 στο τέλος πρέπει να προστεθεί παράγραφος, που να ρυθμίζει ειδικώς για τους πολυτέκνους τα φορολογικά θέματα και η οποία να έχει ως εξής:

            « 13. Ειδικώς για τους πολυτέκνους:

α) Που έχουν τέσσερα προστατευόμενα τέκνα θεσπίζεται αφορολόγητο όριο το ποσό των είκοσι πέντε χιλιάδων πεντακοσίων (25.500) ευρώ προσαυξανόμενο κατά πέντε χιλιάδες (5.000) ευρώ για κάθε προστατευόμενο τέκνο πέραν του τετάρτου,

β) Το ποσό της εισφοράς αλληλεγγύης που καταβάλουν είναι μειωμένο κατά 50% σε κάθε περίπτωση, όπως επίσης είναι μειωμένο κατά το ίδιο ποσοστό και το τέλος επιτηδεύματος,

γ) Ο φόρος πολυτελούς διαβίωσης λόγω αυτοκινήτου που προβλέπεται από τις διατάξεις των άρθρων 44 του ν.4111/2013  και του άρθρο 31 του Ν. 4172/2013 δεν ισχύει για τους πολυτέκνους και

δ) Απαλλάσσονται του ΕΝΦΙΑ για την πρώτη κατοικία τους. Κάθε αντίθετη διάταξη προς τις παραπάνω δεν ισχύει».

            Σημειώνουμε ότι είναι ευνόητο μια πολύτεκνη οικογένεια που έχει τέσσερα και άνω ανήλικα τέκνα είναι αναγκασμένη εκ των πραγμάτων να πάρει εξαθέσιο (εάν έχει 4 τέκνα), επταθέσιο (εάν έχει 5 τέκνα), εννεαθέσιο (εάν έχει 7 τέκνα), δωδεκαθέσιο (εάν έχει 8-10 τέκνα) και άνω αυτοκίνητο, αφού δεν εξυπηρετείται με πενταθέσιο Ι.Χ. αυτοκίνητο. Τα αυτοκίνητα, όμως, αυτά (εξαθέσια, επταθέσια, δωδεκαθέσια κ.λπ.) έχουν κυλινδρισμό κινητήρα συνήθως δύο χιλιάδων (2.000) κυβικών εκατοστών και άνω. Η παραλαβή τέτοιων αυτοκινήτων γίνεται από τους πολυτέκνους εξ ανάγκης και όχι από λόγους πολυτελείας.

Με τις διατάξεις των παραπάνω νόμων 4111/2013 (άρθρο 44) και 4172/2013 (άρθρο 31) θεσπίζεται φόρος πολυτελούς διαβίωσης για τα παραπάνω αυτοκίνητα, χωρίς να υπάρχει εξαίρεση για τους πολυτέκνους, που εξ ανάγκης για την εξυπηρέτηση των πολλών μελών της οικογένειας τους παρέλαβαν τέτοια αυτοκίνητα και όχι από πολυτέλεια. Με τον τρόπο αυτό τιμωρούνται οι πολύτεκνες οικογένειες που προμηθεύθηκαν τέτοια αυτοκίνητα.

 Τα έσοδα του Κράτους από αυτό το φόρο το έτος 2014 ήσαν μόλις 1.600.000 ευρώ και οι φορολογούμενοι πολύτεκνοι 3.000 στο σύνολό τους.

Στοιχειώδεις λόγοι δικαιοσύνης, αλλά και δημογραφικής πολιτικής, επιβάλουν την ψήφιση των παραπάνω διατάξεων.

Με την ελπίδα ότι θα επιβάλλετε αυτή την ψήφιση των παραπάνω διατάξεων και θ΄ αντισταθείτε σε ρυθμίσεις που επιταχύνουν το τέλος της ιστορίας της πατρίδος μας και την οδηγούν στο να καταντήσει μία χώρα εξαθλιωμένων γερόντων και αυτή υπό κατοχή,

                                               

διατελούμε με εκτίμηση

Για την ΑΣΠΕ

 

     Ο Πρόεδρος                                                                Ο Γεν. Γραμματέας

 

 

Βασίλειος Θεοτοκάτος                                             Εμμανουήλ  Χρυσόγελος

 

 ===========

 ΑΝΩΤΑΤΗ  ΣΥΝΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ  ΠΟΛΥΤΕΚΝΩΝ  ΕΛΛΑΔΟΣ 

Αρ. Πρωτ. 411

Αθήνα,  25/4/2016

 

Προς                                                                                                 

τους Αξιοτίμους. κ.κ. Βουλευτές

Ενταύθα

 

ΘΕΜΑ: Προτάσεις της Ανωτάτης Συνομοσπονδίας Πολυτέκνων Ελλάδος στο Νομοσχέδιο του Υπουργείου Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης: «Ενιαίο Σύστημα Κοινωνικής Ασφάλειας – Μεταρρύθμιση ασφαλιστικού – συνταξιοδοτικού συστήματος – Ρυθμίσεις φορολογίας εισοδήματος και τυχερών παιγνίων»

 

Αξιότιμε/η Κύριε/α Βουλευτά, για το προκείμενο θέμα σάς γνωρίζουμε τα παρακάτω και παρακαλούμε για την παρέμβασή σας προκειμένου οι προτάσεις της ΑΣΠΕ να συμπεριληφθούν στο υπό ψήφιση νομοσχέδιο.

 

1.         Η κοινωνική ασφάλιση και ειδικά το συνταξιοδοτικό σύστημα, αποτελεί μέτρο αξιολογήσεως της αλληλεγγύης ανάμεσα στις γενιές και της αξιοπρέπειας με την οποία μια κοινωνία αντιμετωπίζει την τρίτη ηλικία.

Επισημαίνεται πως οι όποιες παρεμβάσεις μπορούν να αφορούν μόνο το ύψος της βασικής σύνταξης και όχι την αναλογική, η οποία συνδέεται άμεσα με τις εισφορές που έχουν καταβληθεί τόσο από τους εργαζομένους όσο και από τους εργοδότες.

Ως εκ τούτου δεν επιτρέπεται περαιτέρω μείωση των καταβαλλομένων σήμερα συντάξεων, με εξαίρεση ορισμένων ελάχιστων ακραίων περιπτώσεων, στους ήδη συνταξιούχους οι οποίοι έχουν ρυθμίσει την εναπομένουσα διάρκεια της ζωής τους και δεν είναι σε θέση να αναπληρώσουν με εργασία και άλλη μείωση των συντάξεων που λαμβάνουν.

       Περαιτέρω θα πρέπει να ληφθεί σοβαρά υπόψη και το γεγονός ότι με την όποια περαιτέρω μείωση των εισοδημάτων των εργαζομένων και των συνταξιούχων περιορίζεται σημαντικά η αγοραστική δύναμη αυτών με άμεση επίπτωση στη κίνηση της αγοράς και των εισπραττομένων από το κράτος άμεσων και έμμεσων φόρων.

Οφείλουμε ακόμη να υπενθυμίσουμε και σε καμιά περίπτωση να μη λησμονούμε την υποχρέωση του κράτους να αποκαταστήσει τις «ζημιές» που έχουν κατά καιρούς υποστεί τα ασφαλιστικά ταμεία από την άτοκη χρησιμοποίηση των αποθεματικών τους επί σειρά ετών από τους κυβερνώντες, αλλά και από την υποχρεωτική επένδυση σε δομημένα και μη ομόλογα. Αλλά και την «τεχνητή γήρανση του πληθυσμού» με τις πρόωρες συνταξιοδοτήσεις που εφάρμοσε το ίδιο το κράτος και επιβάρυναν αλόγιστα τα Ταμεία.

Ευνόητο είναι ότι θεωρούμε την επικουρική ασφάλιση εντελώς ανεξάρτητη από το προαναφερθέν αναλογικό τμήμα της σύνταξης και ως εκ τούτου δεν πρέπει να ενσωματωθεί με τις ήδη καταβαλλόμενες κύριες συντάξεις. Ισχύουν βέβαια και εδώ οι παρατηρήσεις της προηγουμένης παραγράφου.

Οι τυχόν μειώσεις που τελικά θα επιβληθούν λόγω της τρέχουσας οικονομικής συγκυρίας θα πρέπει να είναι προσωρινές και συγκεκριμένης χρονικής διάρκειας και μετά την αναμενόμενη ανάκαμψη να αποκαθίστανται σταδιακά.

        Η καταβολή της οποιασδήποτε σύνταξης βασίζεται στην παραδοχή ότι υπάρχει ικανός αριθμός από οικονομικά ενεργούς πολίτες, οι οποίοι τροφοδοτούν το σύστημα των κοινωνικών ασφαλίσεων.

Αυτό πρακτικά σημαίνει, ότι:

α) Όλοι οι εργαζόμενοι είναι ασφαλισμένοι και β) Ο αριθμός των εργαζομένων βαίνει αυξανόμενος με αντίστοιχη μείωση του αριθμού των ανέργων. Έτσι, βάσει κοινής λογικής, μπορεί κανείς να ελπίζει ότι το αναλογικό τμήμα της σύνταξης δεν θα συρρικνωθεί άλλο, αλλά θα μπορέσει να επανέλθει στα προηγούμενα επίπεδα.

Για να ισχύσουν τα προαναφερθέντα εξυπακούεται ότι το δημογραφικό ισοζύγιο δεν θα είναι αρνητικό. Το ποσοστό αναπλήρωσης του πληθυσμού είναι κατ’ ελάχιστον 2.1 (δείκτης γεννητικότητας) παιδιά κατά μέσο όρο ανά γυναίκα. Στην Ελλάδα το ποσοστό έχει πέσει στο 1 -1,3, δηλ. βρισκόμαστε στο χάος, όπως χαρακτηριστικά επεσήμανε σε ημερίδα της Ο.Κ.Ε. Ελλάδος ο έγκριτος δημογράφος κ. Διονύσιος Μπαλούρδος.

 

2.         Το ομόφωνο πόρισμα της Βουλής των Ελλήνων του Φεβρουαρίου 1993 είχε επισημάνει:

«Η αναλογία εργαζομένων - συνταξιούχων ήδη έχει μεταβληθεί σε πολύ επικίνδυνα επίπεδα και απειλείται με κατάρρευση όλο το κοινωνικό-ασφαλιστικό σύστημα..Η μείωση των νέων ατόμων δεν συμβάλει και στη μείωση της ανεργίας. Η ανεργία είναι αποτέλεσμα της όλης διάρθρωσης και προσανατολισμού της οικονομίας και, αντίθετα από ο,τι πιστεύεται, η μείωση των νέων περιέργως ωθεί σε αύξηση της ανεργίας κυρίως των πτυχιούχων ανωτάτων σχολών και αποφοίτων λυκείων, λόγω των δυσμενών επιδράσεων σε όλους τους τομείς της παραγωγής της κατανάλωσης και διακίνησης των αγαθών.. »(σελ. 31).

 

3.         Το υπουργείο Εργασίας στις 19 Απριλίου 2001 είχε δώσει στη δημοσιότητα μία «ΣΥΝΟΠΤΙΚΗ ΕΚΘΕΣΗ - ΠΡΟΤΑΣΗ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΑΣΦΑΛΙΣΕΩΝ ΓΙΑ ΤΗ ΜΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΗ ΤΟΥ ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΟΥ ΣΥΣΤΉΜΑΤΟΣ », στην οποία ανεγράφοντο και τ΄ ακόλουθα:

«Ο κυριότερος παράγοντας που επηρεάζει την προοπτική του ασφαλιστικού συστήματος είναι η γήρανση του πληθυσμού και η συνεχώς φθίνουσα αναλογία πληθυσμού σε παραγωγικές ηλικίες προς πληθυσμό πάνω από 65 χρονών. Ο αριθμός των ατόμων στις ηλικίες συνταξιοδότησης θα αυξηθεί μέχρι το 2040 περίπου 50% συγκριτικά με το 2000. Την ίδια περίοδο ο αριθμός των ατόμων που θα είναι στις ηλικίες εργασίας προβλέπεται να μειωθεί περίπου κατά 13%.. Αποτέλεσμα αυτού θα είναι η δραματική μείωση της αναλογίας εργαζομένων προς συνταξιούχους από 2,1 που είναι σήμερα κάτω από 1,2 μετά το 2040. Αυτή  η δημογραφική μεταβολή είναι ιδιαίτερα κρίσιμη για τις μελλοντικές προοπτικές του ασφαλιστικού μας συστήματος. Σε μία τέτοια εξέλιξη για τη χρηματοδότηση του συστήματος θα απαιτηθούν αύξηση των εισφορών κατά 75 % περίπου (ισόποσα και της κρατικής χρηματοδότησης) ή θα πρέπει το συνολικό κόστος των συντάξεων να μειωθεί κατά αντίστοιχο ποσοστό.. ».

4.            Σημειωτέον ότι το 1991 το ποσοστό των άνω 65 ετών ήταν 13,8 του πληθυσμού, το 2001 έφθασε στο 16,7 και το 2015 είχε ανέλθει στο 20,5. Από αυτά και μόνον τα στοιχεία αντιλαμβάνεται η κάθε νοήμων πολίτης αυτής της πατρίδος ότι το ασφαλιστικό σύστημα έχει καταρρεύσει και οι εξελίξεις προβλέπονται να είναι δραματικές, όταν μάλιστα οι γεννήσεις στην πατρίδα μας έχουν μειωθεί δραματικά, είνα πλέον σταθερά κάτω των 100.000 από το 2013 και οι θάνατοι υπερτερούν των γεννήσεων κατά 30.000 σχεδόν το χρόνο.

Υπό συνθήκες λοιπόν δημογραφικής γήρανσης ειδικά τα διανεμητικά συνταξιοδοτικά συστήματα από θεσμική έκφραση της αλληλεγγύης μεταξύ των γενεών μετατρέπονται σε θεσμική έκφραση μονόπλευρης αλληλεγγύης υπέρ των ηλικιωμένων και εις βάρος των εργαζομένων

Παρατηρείται όμως στην νομοθεσία μια ανισορροπία: Η ανταποδοτικότητα της συντάξεως υπολογίζεται αποκλειστικά και μόνο ως προς τις εισφορές του ατόμου όταν ήταν εργαζόμενος και δεν λαμβάνει υπόψη την συνεισφορά του ατόμου στην ‘παραγωγή’ ανθρώπων που είναι η 1η προϋπόθεση για την τροφοδοσία του συστήματος των κοινωνικών ασφαλίσεων.

Επομένως, ο υπολογισμός των συντάξεων θα πρέπει να τεθεί σε άλλη βάση, ώστε η ανταποδοτικότητα να αφορά τόσο στο σκέλος της συμβολής του ατόμου στην ύπαρξη ανθρώπων που θα γίνουν κοινωνικά ενεργοί πολίτες, όσο και στο σκέλος των οικονομικών του εισφορών κατά τη διάρκεια του εργασιακού του βίου.

Η ανισορροπία αυτή έχει αρχίσει να εντοπίζεται σε αρκετά κράτη της Ευρωπαϊκής Ένωσης, όπως στην Ουγγαρία, στην Ισπανία, στην Τσεχία κ.ά., ενώ η σχετική συζήτηση σε Ευρωπαϊκό επίπεδο έχει ανοίξει και με πρωτοβουλία της Ευρωπαϊκής Ομοσπονδίας Πολυτέκνων Οικογενειών (ELFAC).

Χαρακτηριστικό παράδειγμα η Ισπανία, που νομοθέτησε πρώτη προς την κατεύθυνση αυτή.

Συγκεκριμένα, η Ισπανική Κυβέρνηση, με μια μεταρρύθμιση του συνταξιοδοτικού[1], χορηγεί στις γυναίκες 5% συμπληρωματική σύνταξη, εφόσον έχουν 2 παιδιά, 10% εφόσον έχουν 3 παιδιά, και 15% εφόσον έχουν τρία παιδία και άνω, αρχίζοντας από το 2016 την καταβολή του επιπλέον ποσού, μελετώντας το πρόσθετο ποσοστό που πρέπει να δίδεται για κάθε παιδί πέραν του 3ου, κάτι το οποίο πρόκειται να ψηφισθεί σύντομα. Αυτή η πρόσθετη αποζημίωση των εργαζομένων αφορά αποκλειστικά σε συνταξιούχες μητέρες, και όχι και τους 2 γονείς. Επιπλέον, στην Ισπανία το 2012 ενέκριναν αποζημίωση αντίστοιχη 165 εργασίμων ημερών ανά παιδί, που πρόκειται να επεκταθεί σε 270 ανά παιδί μέχρι το 2018, στον γονέα (πατέρα ή μητέρα) που διακόπτει την εργασία του για την φροντίδα του τέκνου.

Γενικά, η άποψη «περισσότερα παιδιά, μεγαλύτερη σύνταξη» αποκτά όλο και περισσότερους υποστηρικτές στην Ευρώπη. Οι μητέρες που παραμένουν στο σπίτι μεγαλώνοντας παιδιά, παράγουν έργο που δεν καταγράφεται ως άμεσο οικονομικό αποτέλεσμα, ενώ το κόστος για την κοινωνία θα ήταν τεράστιο αν έπρεπε το κράτος να αναλάβει την ανατροφή των παιδιών αν δεν έμεναν στο σπίτι κάποιες μητέρες. Για το σκοπό αυτό, στην Ουγγαρία άρχισαν ήδη να τον θεωρούν ως συντάξιμο χρόνο και να χορηγείται αριθμός συνταξιοδοτικών ενσήμων στις μητέρες αυτές που ηρωικά μεγαλώνουν τα παιδιά στο σπίτι.

5.         Η Ανωτάτη Συνομοσπονδία Πολυτέκνων Ελλάδος, που επί δεκαετίες επισημαίνει τον κίνδυνο διάλυσης του ασφαλιστικού συστήματος ως αποτέλεσμα της δημογραφικής  κατάρρευσης και της γήρανσης του πληθυσμού, θεωρεί ως επιβεβλημένα τα κάτωθι μέτρα, τόσο ως δημογραφικά κίνητρα, όσο και ως πράξη εξορθολογισμού του υπολογισμό του ανταποδοτικού σκέλους της σύνταξης:

α)         Στο ανταποδοτικό σκέλος της συντάξεως, θα υπολογίζεται πρόσθετο ποσό με βάση τα κάτωθι ποσοστά: 5% για κάθε παιδί ως και το τρίτο, 10% για το τέταρτο και κάθε επόμενο παιδί. Με τον τρόπο αυτό, δίδονται κίνητρα για την συγκράτηση της δημογραφικής κατάρρευσης, και λαμβάνεται μέριμνα για την αναπλήρωση του πληθυσμού ώστε να συνεχίσει να λειτουργεί η κοινωνική ασφάλιση και η αλληλεγγύη ανάμεσα στις γενιές.

β)         Όταν μια μητέρα δεν εργάζεται αλλά ανατρέφει τα παιδιά της ως και της ηλικίας των έξι (6) ετών, θα έχει την επιλογή είτε (α) να λογισθεί ο χρόνος αυτός ως συντάξιμος, είτε (β) να εισέλθει σε καθεστώς συνταξιοδοτήσεως ενωρίτερα, βάσει των ετών αυτών. Το χρονικό διάστημα θα καθορίζεται από την γέννα του πρώτου παιδιού ως ότου το τελευταίο παιδί κλείσει τα έξι (6) έτη ζωής του, μη συμπεριλαμβανομένων χρονικών διαστημάτων που κανένα από τα παιδιά δεν ανήκαν στην ηλικιακή ζώνη 0 – 6 ετών.

γ)         Τέλος, για την εργαζόμενη μητέρα, ο χρόνος ανατροφής κάθε παιδιού ως και την ηλικία των έξι ετών θα επιδοτείται με 50% πρόσθετο συντάξιμο χρόνο για κάθε παιδί, κατ’ αναλογίαν της ανωτέρω προτάσεως για τις μη εργαζόμενες μητέρες.

Οι ανωτέρω προτάσεις είναι απόλυτα συμβατές με στις συνταγματικές επιταγές για την προστασία της μητρότητας, της παιδικής ηλικίας αλλά και της ειδικής μέριμνας που οφείλει το κράτος στις πολύτεκνες οικογένειες (άρθρο 21 του Συντάγματος).

Μόνο με μέτρα που στηρίζουν την μητρότητα, την απόκτηση τέκνων και την πολύτεκνη οικογένεια, είναι δυνατόν να καταστεί βιώσιμο αλλά και δίκαιο το σύστημα της κοινωνικής ασφάλισης.


 

[1] Βλ. Υπουργείο Εργασίας

(http://www.seg-social.es/Internet_1/Normativa/175087#documentoPDF) (http://www.lamoncloa.gob.es/consejodeministros/referencias/documents/2015/refc20150605e_1.pdf) και FEFN (http://www.familiasnumerosas.org/notas-de-prensa/notas-de-prensa/detail/satisfaccion-tras-conocer-que-las-madres-veran-incrementada-su-pension-contributiva-por-el-numer/)  

                      

6.            Το υπάρχουν νομοσχέδιο αγνοεί το γεγονός ότι οι πολύτεκνοι συνεισφέρουν περισσότερο από τον καθένα στην επιβίωση του ασφαλιστικού συστήματος, ως εκ τούτου θεωρούμε ότι στο νομοσχέδιο πρέπει να υπάρξουν οι ακόλουθες τροποποιήσεις.

-Ι -

Στο άρθρο 3: Εθνικό Συμβούλιο Κοινωνικής Ασφάλειας

Στην παράγραφο 3 να προστεθεί μετά το εδάφιο κ περίπτωση κα ως εξής:

«κα. Έναν εκπρόσωπο της Ανωτάτης Συνομοσπονδίας Πολυτέκνων Ελλάδος (ΑΣΠΕ), με τον αναπληρωτή του».

- ΙΙ -

Στο άρθρο 10: Η οικογενειακή παροχή – Προσαύξηση σύνταξης

 Το άρθρο 10 να διαμορφωθεί  ως ακολούθως:

«1. Το ποσό της κατά τα άρθρα 8 και 9 υπολογιζόμενης σύνταξης γήρατος ή αναπηρίας, προσαυξάνεται κατά 8% για το πρώτο παιδί, 10% για το δεύτερο παιδί, 12% για το τρίτο παιδί, 15% για το τέταρτο και κάθε ένα από τα επόμενα, εφόσον είναι άγαμα και ανήλικα και δεν εργάζονται ή είναι ανίκανα για κάθε βιοποριστική εργασία και δεν λαμβάνουν σύνταξη από οποιονδήποτε Ασφαλιστικό Οργανισμό ή το Δημόσιο ημεδαπής ή αλλοδαπής. Η κατά τα ανωτέρω προσαύξηση παρατείνεται μέχρι του 24ου έτους της ηλικίας, εφόσον είναι άγαμα και άνεργα ή φοιτούν σε ανώτερες ή ανώτατες αναγνωρισμένες σχολές του εσωτερικού ή του εξωτερικού ή σε Ινστιτούτα Επαγγελματικής Κατάρτισης ή Ινστιτούτα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης της ημεδαπής. Σε περίπτωση που σταματήσει η οικογενειακή παροχή λόγω τέκνων, χορηγείται επίδομα γάμου 8%. Η προσαύξηση αυτή χορηγείται στον κάθε γονέα, ανεξαρτήτως αν και ο έτερος των γονέων είναι συνταξιούχος ή όχι. Οι χορηγούμενες προσαυξήσεις συντάξεων για τα τέκνα υπολογίζονται επί του μισού του κατά το έτος 2015 μέσου μηνιαίου κατά κεφαλήν ΑΕΠ, αναπροσαρμοσμένου με το εκάστοτε ποσοστό αυξήσεως των συντάξεων των δημοσίων υπαλλήλων.»

-ΙΙΙ -

Στο άρθρο 13: Ανώτατο όριο καταβολής σύνταξης

            Να προστεθεί στο τέλος του άρθρου το ακόλουθο εδάφιο.

« 4. Εξαιρούνται του παρόντος άρθρου οι πολύτεκνοι υπάλληλοι»

            Η παραπάνω προσθήκη είναι αναγκαία λόγω του έντονου δημογραφικού προβλήματος, καθότι τυγχάνουν αμέσου συνταγματικής προστασίας. Επίσης στον υπολογισμό να υπολογίζεται μόνο το ποσό της κύριας σύνταξης, ώστε να μην προσμετράται η οικογενειακή παροχή.

- ΙV -

            Στο άρθρο 14: Αναπροσαρμογή συντάξεων – Προστασία καταβαλλομένων συντάξεων

Να προστεθεί στο τέλος του άρθρου το ακόλουθο εδάφιο.

«Οι διατάξεις της παρ. 2β δεν έχουν εφαρμογή για όσους είναι πολύτεκνοι».

- V -

Στο άρθρο 20: Απασχόληση συνταξιούχων

 

Να προστεθεί στο τέλος του άρθρου το ακόλουθο εδάφιο.

«8. Εξαιρούνται του παρόντος οι πολύτεκνοι γονείς».

 

Η προσθήκη αυτή είναι αναγκαία ώστε αυτοί να μπορούν να απασχοληθούν με μειωμένο ωράριο εργασίας στο Δημόσιο ή στον ευρύτερο Δημόσιο Τομέα ή εκτός αυτού ή να μπορούν να αυτοαπασχοληθούν, χωρίς περικοπή της σύνταξής τους για την επιβίωση της οικογένειας τους.

 

- VΙ -

Στο άρθρο 35: Εφάπαξ παροχή

Να προστεθεί στο τέλος του άρθρου το ακόλουθο εδάφιο.

«10. Εξαιρούνται του νέου τρόπου υπολογισμού του Εφάπαξ, οι πολύτεκνοι υπάλληλοι, των οποίων συνεχίζει ο μέχρι σήμερα ισχύων τύπος υπολογισμού και να προηγούνται στην πληρωμή».

 

Η προσθήκη είναι απαραίτητη λόγω του έντονου δημογραφικού προβλήματος της χώρας και της συνταγματικής των προστασίας, καθότι είναι οι μόνοι που δεν ευθύνονται σε τίποτα για την κατάντια των ασφαλιστικών μας ταμείων και ρυθμίζεται ταυτόχρονα κατά απόλυτη προτεραιότητα η πληρωμή της εφάπαξ παροχής στους πολύτεκνους υπαλλήλους.

 

- VII -

Στο άρθρο 40: Εισφορές ασφαλισμένων στον ΟΓΑ

 

Να προστεθεί  στο τέλος του άρθρου η ακόλουθη παράγραφος.

«13.Το ύψος των εισφορών μειώνεται στο μισό για όσους αγρότες είναι πολύτεκνοι ».

 

- VIII -

Στο άρθρο 43: Προθεσμία καταβολής ασφαλιστικών εισφορών

 

Να προστεθεί  στο τέλος του άρθρου η ακόλουθη παράγραφος.

«4. Οι ασφαλισμένοι  του ΟΑΕΕ και του ΟΓΑ, που είναι πολύτεκνοι για την  τακτοποίηση των οφειλών τους καταβάλουν αυτές σε διπλάσιο αριθμό δόσεων ».

 

- ΙX -

Στο άρθρο 44: Εισφορές υγειονομικής περίθαλψης συνταξιούχων

 

Να προστεθεί  στο τέλος του άρθρου η ακόλουθη παράγραφος.

«γ. Εξαιρούνται της εφαρμογής του παρόντος οι πολύτεκνοι γονείς».

 

- Χ -

Στο άρθρο 48: Διατάξεις Μ.Τ.Π.Υ.

 

Να προστεθεί  στο τέλος η ακόλουθη παράγραφος.

«14. Δεν εφαρμόζονται οι διατάξεις εκείνες με τις οποίες επέρχονται μειώσεις στα μερίσματα που χορηγούνται σε πολύτεκνους γονείς που έχουν ήδη συνταξιοδοτηθεί».

- ΧΙ -

Στο άρθρο 57: Διοίκηση του Ε.Φ.Κ.Α

Στην παράγραφο 4 να προστεθεί μετά το εδάφιο θ περίπτωση ι ως εξής:

«κα. Έναν εκπρόσωπο της Ανωτάτης Συνομοσπονδίας Πολυτέκνων Ελλάδος (ΑΣΠΕ), με τον αναπληρωτή του».

 

- ΧIΙ -

Στο άρθρο 92: Επίδομα Κοινωνικής Αλληλεγγύης Συνταξιούχων (Ε.Κ.Α.Σ)

Να προστεθεί  στο τέλος η ακόλουθη παράγραφος.

« 10. Στα παραπάνω αναφερόμενα εισοδηματικά κριτήρια δεν υπολογίζονται τα πολυτεκνικά και επιδόματα τέκνων».

 

- ΧIII -

Στο άρθρο 93: Επίδομα Κοινωνικής Αλληλεγγύης ανασφάλιστων υπερήλικων

Να προστεθεί στην παρ. 1 περίπτωση η που έχει ως εξής: στο τέλος η ακόλουθη παράγραφος.

«ως και τα πολυτεκνικά επιδόματα».

Επίσης στο τέλος της παρ.2, του ίδιου άρθρου να προστεθεί περίπτωση ε΄, που έχει ως εξής:

«ε. Τα πολυτεκνικά επιδόματα.» .

 

- ΧV -

Στο άρθρο 96: Παροχές Ε.Τ.Ε.Α.Ε.Π. –Αναπροσαρμογή καταβαλλόμενων συντάξεων

Να προστεθεί  στο τέλος η ακόλουθη παράγραφος.

« 11. Δεν εφαρμόζονται οι διατάξεις εκείνες με τις οποίες επέρχονται μειώσεις επί των επικουρικών συντάξεων που χορηγούνται σε πολύτεκνους γονείς που έχουν ήδη συνταξιοδοτηθεί».

 

- ΧVΙ -

Στο άρθρο 114: Ρυθμίσεις Φορολογίας Εισοδήματος 

Το σύνταγμα επιβάλλει φορολόγηση ανάλογα με τη φοροδοτική ικανότητα του πολίτη. Επιβάλλει επίσης την προστασία της πολύτεκνης οικογένειας και τη χάραξη δημογραφικής πολιτικής και είναι αδιανόητο την ώρα που η  Ελλάδα καταρρέει δημογραφικώς και έχει καταντήσει μία χώρα γερόντων να φορολογείται ο πολύτεκνος με όσα προστατευόμενα τέκνα και αν έχει, για το ίδιο ύψος εισοδήματος, όπως φορολογείται ο άγαμος!!!

Συνεπώς το ελάχιστο που πρέπει να γίνει είναι να επανέλθουν τουλάχιστον τα αφορολόγητα όρια για τα τέκνα του Ν. 3842/2010 (άρθρο 1), βάσει του οποίου ο πολύτεκνος με 4 προστατευόμενα τέκνα είχε αφορολόγητο 25.500 ευρώ προσαυξανόμενο κατά 5.000 ευρώ για κάθε επί πλέον τέκνο. (Σημειώνεται ότι σε σύνολο 6.000.000 φορολογικών δηλώσεων οι έχοντες 4 προστατευόμενα τέκνα δεν υπερβαίνουν τις 25.000 και οι έχοντες 5 και άνω προστατευόμενα τέκνα δεν υπερβαίνουν τις 5.000).

            Εν όψει των ανωτέρω στο άρθρο 114 στο τέλος πρέπει να προστεθεί παράγραφος, που να ρυθμίζει ειδικώς για τους πολυτέκνους τα φορολογικά θέματα και η οποία να έχει ως εξής:

            « 13. Ειδικώς για τους πολυτέκνους:

α) Που έχουν τέσσερα προστατευόμενα τέκνα θεσπίζεται αφορολόγητο όριο το ποσό των είκοσι πέντε χιλιάδων πεντακοσίων (25.500) ευρώ προσαυξανόμενο κατά πέντε χιλιάδες (5.000) ευρώ για κάθε προστατευόμενο τέκνο πέραν του τετάρτου,

β) Το ποσό της εισφοράς αλληλεγγύης που καταβάλουν είναι μειωμένο κατά 50% σε κάθε περίπτωση, όπως επίσης είναι μειωμένο κατά το ίδιο ποσοστό και το τέλος επιτηδεύματος,

γ) Ο φόρος πολυτελούς διαβίωσης λόγω αυτοκινήτου που προβλέπεται από τις διατάξεις των άρθρων 44 του ν.4111/2013  και του άρθρο 31 του Ν. 4172/2013 δεν ισχύει για τους πολυτέκνους και

δ) Απαλλάσσονται του ΕΝΦΙΑ για την πρώτη κατοικία τους. Κάθε αντίθετη διάταξη προς τις παραπάνω δεν ισχύει».

            Σημειώνουμε ότι είναι ευνόητο μια πολύτεκνη οικογένεια που έχει τέσσερα και άνω ανήλικα τέκνα είναι αναγκασμένη εκ των πραγμάτων να πάρει εξαθέσιο (εάν έχει 4 τέκνα), επταθέσιο (εάν έχει 5 τέκνα), εννεαθέσιο (εάν έχει 7 τέκνα), δωδεκαθέσιο (εάν έχει 8-10 τέκνα) και άνω αυτοκίνητο, αφού δεν εξυπηρετείται με πενταθέσιο Ι.Χ. αυτοκίνητο. Τα αυτοκίνητα, όμως, αυτά (εξαθέσια, επταθέσια, δωδεκαθέσια κ.λπ.) έχουν κυλινδρισμό κινητήρα συνήθως δύο χιλιάδων (2.000) κυβικών εκατοστών και άνω. Η παραλαβή τέτοιων αυτοκινήτων γίνεται από τους πολυτέκνους εξ ανάγκης και όχι από λόγους πολυτελείας.

Με τις διατάξεις των παραπάνω νόμων 4111/2013 (άρθρο 44) και 4172/2013 (άρθρο 31) θεσπίζεται φόρος πολυτελούς διαβίωσης για τα παραπάνω αυτοκίνητα, χωρίς να υπάρχει εξαίρεση για τους πολυτέκνους, που εξ ανάγκης για την εξυπηρέτηση των πολλών μελών της οικογένειας τους παρέλαβαν τέτοια αυτοκίνητα και όχι από πολυτέλεια. Με τον τρόπο αυτό τιμωρούνται οι πολύτεκνες οικογένειες που προμηθεύθηκαν τέτοια αυτοκίνητα.

 Τα έσοδα του Κράτους από αυτό το φόρο το έτος 2014 ήσαν μόλις 1.600.000 ευρώ και οι φορολογούμενοι πολύτεκνοι 3.000 στο σύνολό τους.

Στοιχειώδεις λόγοι δικαιοσύνης, αλλά και δημογραφικής πολιτικής, επιβάλουν την ψήφιση των παραπάνω διατάξεων.

Με την ελπίδα ότι θα επιβάλλετε αυτή την ψήφιση των παραπάνω διατάξεων και θ΄ αντισταθείτε σε ρυθμίσεις που επιταχύνουν το τέλος της ιστορίας της πατρίδος μας και την οδηγούν στο να καταντήσει μία χώρα εξαθλιωμένων γερόντων και αυτή υπό κατοχή,

                                               

διατελούμε με εκτίμηση

Για την ΑΣΠΕ 

     Ο Πρόεδρος                                                                Ο Γεν. Γραμματέας 

Βασίλειος Θεοτοκάτος                                             Εμμανουήλ  Χρυσόγελος

Πρόσφατα άρθρα